Tiistai 11.1.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on WHO:n Euroopan johtaja?

Oikea vastaus:

Hans Kluge.

2.Montako koronatartuntaa Euroopassa oli vuoden 1. viikon aikana?

Oikea vastaus:

Yli 7 miljoonaa.

3.Kenen tuomion Korkein oikeus kumosi?

Oikea vastaus:

Johanna Vehkoon.

4.Millaisen tuomion hovioikeus antoi?

Oikea vastaus:

Sakkoja kunnianloukkauksesta.

5.Kuka oli David Sassoli?

Oikea vastaus:

Euroopan parlamentin puhemies.

6.Missä Sassoli kuoli?

Oikea vastaus:

Italian Avianossa.

7.Milloin USA ja Venäjä neuvottelivat?

Oikea vastaus:

Maanantaina.

8.Mitä Venäjä ei halua?

Oikea vastaus:

Naton laajentumista.

9.Minkä kirurgit siirsivät miehelle?

Oikea vastaus:

Sian sydämen.

10.Miten mies voi?

Oikea vastaus:

Hyvin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä