Tiistai 11.12.2018 (radio)

Ammattikoulutuksen soveltuvuustestit

lähihoitajakoulutus
Lähihoitajakoulutukseen halutaan palauttaa soveltuvuustestit. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ammattikoulutukseen halutaan palauttaa tiukempi opiskelijavalinta.

Ammattikoulujen opettajat ovat kertoneet, että esimerkiksi lähihoitaja- ja turvallisuusalan koulutukseen on päässyt ihmisiä, jotka eivät aloille sovellu. Se johtuu siitä, että vuodesta 2016 lähtien hakijoita ei ole voitu karsia soveltuvuustesteillä niin kuin aikaisemmin.

Opetus- ja kulttuuriministeriö haluaa nyt palauttaa soveltuvuustestit lähihoitajakolutukseen, turvallisuusalalle ja logistiikan koulutusohjelmaan. Uudistus aiotaan tehdä vielä tämän hallituskauden aikana.

Hukkuneet

Kyltissä varoitetaan heikoista jäistä.
Jäälle lähtöä kannattaa harkita tarkkaan, varoittaa Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto. Kuva: Yle

Suomessa on tämän vuoden aikana hukkunut enemmän ihmisiä kuin viime vuonna.

Ennakkotiedot kertovat, että tammikuun ja marraskuun välisenä aikana hukkui 90 ihmistä. Se on 11 enemmän kuin vuosi sitten.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto sanoo, että syksyn aikana on hukkunut ainakin 16 ihmistä.

Suomalaisten suosikkiruuat

Perunamuusia, pihvi ja salaattia lautasella lounastunnilla.
Kokolihapihvien suosio on kasvanut. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Kana ja hampurilaiset ovat suomalaisten suosikkiruokia ravintoloissa.

Matkailu- ja ravintolapalveluiden trenditutkimus kertoo, että 15 prosenttia ravintolavieraista tilaa pääruuaksi kanaa tai muita linturuokia.

Hampurilaisia tilaa 14 prosenttia ravintolavieraista ja pizzaa 10 prosenttia. Hampurilaisten ja pizzan suosio on kuitenkin vähän laskenut.

Kokolihapihvien suosio on kasvanut eniten, 10 prosenttiin. Matkailu- ja ravintolapalvelut sanoo, että kun taloudella menee hyvin, ihmiset tilaavat jauhelihapihvien sijaan kokolihapihvejä.

Kasvisruuan valitsee 5-6 prosenttia ravintoloiden asiakkaista.

Uusi puolue

Suomen Kansa Ensin -liikkeen soihtukulkue Oulussa itsenäisyyspäivänä.
Suomen Kansa Ensin -liike järjesti soihtukulkueen Oulussa itsenäisyyspäivänä. Kuva: Timo Heikkala / Lehtikuva

Puoluerekisteriin on merkitty uusi puolue. Uuden puolueen nimi on Suomen Kansa Ensin.

Puolue vaatii esimerkiksi Suomen eroa EU:sta, rajojen sulkemista ja markan palauttamista Suomen valuutaksi.

Puoluerekisterissä on nyt yhteensä 18 puoluetta.

Kimi Räikkösen elämäkerta

Kimi Räikkönen ja Kari Hotakainen
Formulakuljettaja Kimi Räikkönen ja kirjailija Kari Hotakainen. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Formulakuljettaja Kimi Räikkönen kiinnostaa suomalaisia. Kimi Räikkösen elämäkertaa on nyt myyty enemmän kuin mitään muuta kirjaa sen ilmestymisvuoden aikana.

Kirjailija Kari Hotakaisen kirja Tuntematon Kimi Räikkönen julkaistiin elokuussa. Kirjaa on myyty jo yli 170 000 kappaletta.

Ennen Räikkösen elämäkertaa ykköspaikkaa on pitänyt J.K. Rowlingin kirja Harry Potter ja Feeniksin kilta vuodesta 2004 lähtien.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä