Tiistai 1.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä presidentti Sauli Niinistö on tehnyt?

Oikea vastaus:

Hän on pitänyt perinteisen uudenvuodenpuheen.

2.Mitä asioita Niinistö puolusti puheessaan?

Oikea vastaus:

Eurooppalaisia arvoja, demokratiaa ja kansanvaltaa.

3.Niinistö sanoi, että Eurooppa elää nyt murroskautta. Mitä se hänen mielestään vaatii?

Oikea vastaus:

Se vaatii kykyä kuunnella ja ymmärtää muiden mielipiteitä ja kykyä sovittaa yhteen erilaisia näkemyksiä.

4.Mitä Niinistö sanoi maahanmuutosta ja turvapaikanhakijoista?

Oikea vastaus:

Hän sanoi, että hätää kärsiviä ihmisiä pitää auttaa. Tulijoilla pitää kuitenkin olla tahtoa sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan, Suomen lakeihin ja arvoihin.

5.Miten poliisin uusivuosi on sujunut?

Oikea vastaus:

Poliisilla oli paljon työtä.

6.Millaisia tehtäviä poliisilla oli?

Oikea vastaus:

Tappeluita ja pahoinpitelyitä, rattijuoppoja ja kotikäyntejä. Myös ilotulitteiden väärinkäyttö aiheutti poliisille työtä.

7.Millä tavalla ihmiset käyttivät ilotulitteita väärin?

Oikea vastaus:

He ampuivat raketteja toisia ihmisiä, autoja ja taloja kohti.

8.Millainen vaikutus uudella nimilailla on etunimiin?

Oikea vastaus:

Lapselle saa nyt antaa 4 etunimeä, kun ennen nimiä sai olla vain 3.

9.Millaisen sukunimen lapsi voi nyt saada?

Oikea vastaus:

Äidin sukunimen, isän sukunimen tai yhdistelmän molempien sukunimistä.

10.Millaisen varoituksen Ilmatieteen laitos on antanut?

Oikea vastaus:

Se varoittaa, että merellä myrskyää ensi yönä ja aallokko on korkea.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä