Tiistai 1.1.2019 (radio)

Presidentin uudenvuodenpuhe

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö uudenvuodenpuheen nauhoitusta.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on pitänyt perinteisen uudenvuodenpuheen.

Puheessa Niinistö käsitteli monia asioita. Hän esimerkiksi puolusti eurooppalaisia arvoja, demokratiaa ja kansanvaltaa. Samalla hän varoitti ääriliikkeistä kuten anarkisteista ja natseista.

Niinistö sanoi, että Eurooppa elää nyt murroskautta. Se vaatii kykyä kuunnella ja yrittää ymmärtää muiden mielipiteitä. Se vaatii kykyä sovittaa yhteen erilaisia näkemyksiä.

Presidentti otti kantaa myös maahanmuuttoon ja turvapaikanhakijoihin. Hän sanoi, että hätää kärsiviä ihmisiä on autettava. Maahantulijoilla pitää kuitenkin olla tahtoa sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja käyttäytyä Suomen lakien ja arvojen mukaisesti.

Presidentti puhui myös ilmastonmuutoksesta. Hän sanoi, että ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii luopumista. Ihminen on kuitenkin sopeutuva ja kekseliäs. Uusi hyvä voi siten olla entistä parempi, presidentti sanoi.

Uudenvuoden juhlinta

ilotulituksia taivaalla
Noin 5 ihmistä sai tänä vuonna silmävamman ilotulitteista. Kuva: AOP

Uudenvuoden juhlinta on aiheuttanut poliisille ja pelastuslaitokselle paljon työtä. Hätäkeskuksiin ympäri maata tuli yön aikana satoja ilmoituksia.

Poliisille työtä aiheuttivat tappelut ja pahoinpitelyt, rattijuopot ja kotikäynnit.

Lounais-Suomen poliisi kertoo, että paljon työtä aiheutti myös ilotulitteiden väärinkäyttö. Ihmiset ampuivat raketteja toisia ihmisiä, autoja ja taloja kohti.

Ainakin 1 ihminen on saanut vakavan silmävamman ilotulitteista. Lisäksi sairaaloissa on hoidettu muutamia keskivaikeita silmävammoja

Nimilaki muuttui

Nimen valinta tikalla kalenterista.
Lapselle voi nyt antaa 4 etunimeä. Kuva: Jyrki Lyytikkä/ Yle

Suomen nimilaki on muuttunut.

Tästä päivästä lähtien ihmisellä saa olla 4 etunimeä. Ennen etunimiä sai olla enintään 3.

Lakimuutos tuo valinnanvaraa myös sukunimiin. Nyt molemmat puolisot voivat ottaa yhdistelmänimen eli nimen, jossa yhdistyvät oma sukunimi ja puolison sukunimi. Molemmat voivat myös pitää omat nimensä, mutta lapselle voi silti antaa sukunimen, joka on yhdistelmä vanhempien sukunimistä.

Merellä myrskyää

Kovaa tuulta merellä.
Merellä myrskyää ensi yönä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Merelle on luvassa harvinaisen kovaa myrskyä illasta alkaen.

Ilmatieteen laitos on antanut merelle varoituksen myrskystä ja korkeasta aallokosta. Puolen yön aikaan merellä voi tuulla jopa 27 metriä sekunnissa.

Meteorologi Eveliina Tuovinen sanoo, että näin kova myrsky koetaan enintään kerran vuodessa.


Uudenvuodenpäivänä ei ole selkouutisten radiolähetystä Radio Suomessa. Lähetys löytyy kuitenkin Areenasta hakusanalla "Selkouutiset" tai sen voi kuunnella tällä nettisivulla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä