Tiistai 11.2.2020 (radio)


Mediafirmojen kauppa

Aamulehti ja Helsinginsanomat printtiversiot
Helsingin Sanomat ja Aamulehti kuuluvat pian samaan firmaan. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Monen suomalaisen lehden omistaja vaihtuu. Syy on se, että mediafirma Sanoma ostaa toisen mediafirman Alma Median.

Sanomalle kuuluu jo esimerkiksi Helsingin Sanomat ja kaupan jälkeen myös iso tamperelainen lehti Aamulehti.

Sanoma saa kaupassa myös monta pientä lehteä.

Viranomaisten pitää vielä hyväksyä kauppa.

Supercellin menestys

Supercellin Ilkka Paananen infotilaisuudessa.
Pelifirma Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen. Kuva: Toni Määttä / Yle

Suomalainen pelifirma Supercell menestyy hyvin. Firman viime vuoden tulos oli hyvä.

Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen sanoo, että Suomi on hyvä paikka pelifirmalle. Ongelma on kuitenkin se, että huippuosaajien pitää odottaa oleskelulupaa kauan. Paanasen mielestä lupa-asioiden pitää sujua paljon nopeammin kuin nyt.

Supercellillä on noin 300 työntekijää yli 30 eri maasta.

Ulkomaalaisten syrjintäkokemukset

Maahanmuuttajanuoria Itäkeskuksen kauppakeskuksessa.
Kuva: Milla Vahtila / Yle

Monet ulkomaalaiset kokevat Suomessa syrjintää. Tieto on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uudesta tutkimuksesta.

Noin 40 prosenttia ulkomaalaistaustaisista on kokenut syrjintää viimeisen vuoden aikana. Syrjintä tarkoittaa, että ihmistä kohdellaan huonommin kuin muita esimerkiksi ihonvärin takia.

Ulkomaalaistaustaiset ovat usein myös yksinäisiä. Ulkomaalaistaustaiset kokevat yksinäisyyttä enemmän kuin muut suomalaiset.

Eniten terveysongelmia on ulkomaalaisilla, jotka ovat tulleet Suomeen Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta. He ovat esimerkiksi usein masentuneita. Syy on ehkä se, että heillä on ollut vaikea elämä. He ovat tulleet Suomeen esimerkiksi sotaa pakoon.

Minä luen sinulle -kampanja

Ihmisiä palvelukeskuksen tiloissa.
Stadin osaamiskeskuksen opiskelijat vierailivat Kontulan palvelukeskuksessa, jossa he lukivat vanhuksille selkokirjaa. Kuva: Yle

Tällä viikolla vietetään Minä luen sinulle -kampanjaviikkoa. Viikon aikana maahanmuuttajat vierailevat esimerkiksi vanhusten luona ja lukevat heille ääneen selkokirjoja.

Myös helsinkiläisen Stadin osaamiskeskuksen opiskelijat osallistuvat kampanjaan. He vierailivat maanantaina Kontulan palvelukeskuksessa.

Kaksi naista pöydän ääressä.
Sahra Shikahmed luki selkokirjaa Eija Kinnuselle. Kuva: Yle

Osaamiskeskuksen opiskelijat lukivat vanhuksille selkokirjaa, joka kertoo 1950-luvusta. Kirja toi vanhuksille muistoja vanhoista ajoista, ja opiskelijat saivat käyttää suomen kieltä.

Minä luen sinulle -kampanja puhuu monikulttuurisen Suomen ja selkokielen puolesta. Kampanjan järjestäjä on Selkokeskus.

Sää

Espoon Suvelassa satoi keskiviikkona 15. tammikuuta.
Talvi on nyt lauha ja kostea. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Sää on nyt lauhaa suuressa osassa maata, eli pakkasta ei ole. Vain Lapissa on vähän pakkasta.

Sää on myös pilvistä, ja vettä tai lunta sataa eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä