Tiistai 11.5.2021 (radio)

Venäjän kouluampuminen

Ambulansseja kadulla.
Ambulansseja koulu numero 175:n edustalla Tatarstanissa. Kuva: Jegor Alejev / AOP

Venäjällä nuori mies ampui ihmisiä koulussa.

Ainakin 7 lasta ja 2 aikuista kuoli ampumisessa. Uhreja on ehkä enemmän. Myös loukkaantuneita on paljon.

Viranomainen kertoo, että ampujia on vain 1. Hän on 19-vuotias mies. Ampuja otettiin kiinni.

Ampuminen tapahtui Kazanissa Venäjän keskiosassa.

Ylen vaalikone

Ylen Kuntavaalikone näkyy puhelimen ruudulla.
Uutena ominaisuutena vaalikoneessa on kysytty jokaiselta ehdokkaalta kolme teemaa, jotka ovat hänelle erityisen tärkeitä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ylen vaalikone on nyt auki netissä.

Vaalikoneessa voi tutustua kuntavaalien ehdokkaisiin. Vaalikoneen kysymyksiin on vastannut yli 15 000 kuntavaalien ehdokasta eri puolilta Suomea.

Vaalikoneessa on 26 kysymystä tai väitettä, joihin sinä voit vastata. Tämän jälkeen vaalikone kertoo, ketkä ehdokkaat ajattelevat samalla tavalla kuin sinä.

Elvytyspaketti

Eduskuntatalo
Eduskuntatalo. Kuva: Lotta Laakso/Yle

Eduskunta äänestää keskiviikkona EU:n elvytyspaketista. Elvytyspaketti voi kaatua, jos tarpeeksi suuri osa kansanedustajista ei kannata elvytyspakettia.

Hallitus haluaa, että Suomi hyväksyy elvytyspaketin. Hallitus tarvitsee tukea oppositiopuolue kokoomukselta.

EU:n elvytyspaketti on 750 miljardia euroa. Euroopan unioni haluaa antaa rahaa EU-maille, jotka ovat kärsineet koronaviruksesta.

Astra Zeneca

Astra Zeneca -rokotepullo ja rokoteruisku.
Kuvassa on Astra Zeneca -rokotepullo ja ruisku. Kuvituskuva. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Euroopan unioni vaatii lääkefirma Astra Zenecalta lisää koronarokotteita. EU vaatii, että Astra Zenecan pitää lähettää 120 miljoonaa annosta rokotetta kesäkuun loppuun mennessä.

Astra Zeneca lupasi EU:lle aikaisemmin paljon rokotteita, mutta firma ei ole pitänyt lupausta. EU on aloittanut oikeusjutun Astra Zenecaa vastaan.

Lämpöennätys

Vesa Kivelä ja Patu Järvenpää auringonotossa Tampereella
Vesa Kivelä ja Patu Järvenpää auringonotossa Tampereella. Kuva: Mari Vesanummi / Yle

Tiistai on ollut kevään lämpimin päivä.

Korkein lämpötila on mitattu Hyvinkäällä ja Vantaalla. Lämmintä oli 25,1 astetta. Tämä oli siis vuoden 1. hellepäivä.

Sää jatkuu lämpimänä maan etelä- ja keskiosissa. Lapissa on aluksi viileää, mutta sielläkin sää lämpenee loppuviikon aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä