Tiistai 11.6.2019 (radio)


Eduskunnan keskustelu

Pääministeri Antti Rinne eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 11. kesäkuuta 2019.
Pääministeri Antti Rinne eduskunnassa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomen parlamentissa eli eduskunnassa on keskusteltu uuden hallituksen ohjelmasta.

Oppositiopuolueet kritisoivat hallituksen ohjelmaa. Perussuomalaiset ja kokoomus sanoivat, että hallituksen taloussuunnitelmat ovat huonoja. Ne epäilivät, että hallitus ottaa Suomelle lisää velkaa.

Uusi hallitus aloitti työt viime viikolla. Hallituksen pääministeri on SDP:n Antti Rinne.

Nokian Renkaat

Rengas puristimessa Nokian tehtailla.
Nokian Renkailla on tehdas myös Venäjällä. Kuva: Jussi Mansikka / Yle

Suomalainen rengasfirma Nokian Renkaat menestyy Venäjällä.

Nokian Renkailla on Venäjällä iso tehdas. Tehdas valmistaa renkaita joka päivä 50 rekkakuorman verran. Noin 60 prosenttia renkaista myydään Venäjän ulkopuolelle.

Suomalaisella firmalla on Venäjällä hyvä maine. Erityisesti talvirenkaiden turvallisuus on asiakkaille tärkeää.

Nokian Renkaat on käyttänyt Venäjän tehtaaseen melkein miljardi euroa.

Saksan ukkosmyrskyt

Salamoita taivaalla
Salama ukkosmyrskyssä. Kuva: Leonid Tit / AOP

Saksassa on ollut ukkosmyrskyjä. Ukkosmyrskyt tekivät vahinkoa Baijerissa, Etelä-Saksassa.

Esimerkiksi Ammersee-järvellä satoi rakeita. Rakeet olivat 5 senttimetriä paksuja eli golfpallon kokoisia. Ihmisiä loukkaantui, kun rakeet osuivat turistiveneisiin. Myös talot kärsivät vahinkoja.

VR:n lipunmyynti

VR:n uudenmallisia lipunmyyntiautomaatteja alkaa näkyä asemilla tällä viikolla.
VR sanoo, että uusia lippuautomaatteja on helppo käyttää. Kuva: VR

VR uudistaa junalippujen myyntiä. VR:n automaatit, nettisivut ja puhelinsovellus muuttuvat.

VR sanoo, että uusia automaatteja on helpompi käyttää kuin vanhoja. Automaattien näyttö on esimerkiksi isompi kuin ennen.

VR:n puhelinsovellukseen tulee uusia ominaisuuksia. Se esimerkiksi lähettää asiakkaalle viestin, jos juna on myöhässä.

VR:n uusi puhelinsovellus tulee käyttöön lähipäivinä. Asiakas voi kuitenkin itse valita, milloin kokeilee uutta sovellusta. Vanha ja uusi sovellus ovat aluksi käytössä yhtä aikaa.

VR:n uudet nettisivut julkaistaan syksyllä.

Vanhusten kävely

kaksi senioria sauvakävelyllä
Vanhusten ei tarvitse kävellä 10 000 askelta päivässä. Kuva: Iuliia Mazur / AOP

Kävely on terveellistä. Monet ovat kuulleet, että ihmisen on terveellistä kävellä 10 000 askelta päivässä.

Nyt tutkijoilla on uutta tietoa: Yli 70-vuotaille naisille riittää noin 4000 askelta päivässä.

Tieto on tärkeä. Tähän asti ei ole tiedetty, kuinka paljon vanhojen ihmisten on hyvä liikkua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä