Tiistai 11.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Määräyksiä matkustajille

Koronatestauksen näytteenottopiste avattiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla maanantaina.
Helsingin lentoasemalla toimii jo koronatestipiste. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomi tiukentaa matkustajien koronamääräyksiä. Suomi voi määrätä koronatestin ja karanteenin matkustajalle, joka tulee jostakin riskimaasta.

Riskimaa tarkoittaa maata, jossa koronatapauksia on enemmän kuin Suomessa. Riskimaassa matkustaja voi saada koronatartunnan helposti.

Riskimaita ovat esimerkiksi Balkanin maat. Esimerkiksi viime lauantaina Pohjois-Makedoniasta tuli Suomeen lento, jonka monilla matkustajilla oli koronavirus.

Nyt Suomi haluaa estää koronaviruksen leviämisen riskimaista Suomeen. Siksi karanteenista tulee pakollinen matkustajille, jotka tulevat riskimaista. Heidän on pakko pysyä kotona 2 viikkoa matkan jälkeen.

Suomen hallituksen mielestä ei ole hyvä, että suomalaiset tekevät nyt matkoja riskimaihin.

On myös turvallisia maita, joissa ei ole paljon koronatartuntoja. Näitä maita ovat esimerkiksi Viro, Norja, Saksa ja Italia. Matkustajien ei tarvitse jäädä karanteeniin, kun he tulevat näistä maista Suomeen.

Koronatartunnat

Hengityssuojain on vakiovaruste kaikkialla Washingtonissa.
USA:ssa yritetään estää koronatartuntoja esimerkiksi kasvomaskeilla. Kuva: Hans Peter Dhuy / Yle

Koronavirus leviää nopeasti. Maailmassa on nyt yli 20 miljoonaa koronatartuntaa. Eniten koronatartuntoja on USA:ssa, jossa on yli 5 miljoonaa koronatartuntaa.

Suomessa koronatartuntoja on noin 7600. Tiistaina Suomessa raportoitiin 22 uutta koronatartuntaa.

Venäjän koronarokote

Kaksi rokotepulloa, taustalla Venäjän valtion vaakuna
Venäjä on antanut koronarokotteelle nimen Sputnik. Kuva: Dmitri Kurakin / Tass / AOP

Venäjä on kertonut, että sen koronarokote on valmis. Presidentti Vladimir Putin sanoo, että rokote antaa suojan koronavirusta vastaan.

Venäjä on kehittänyt koronarokotteen tosi nopeasti. Asiantuntijat ovat huolissaan siitä, onko koronarokotetta ehditty testata tarpeeksi hyvin.

Koulut alkavat

oppilaat kävelevät jonossa sisään koulurakennukseen
Osa koululaisista meni kouluun jo tiistaina. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Koulut alkavat Suomessa. Syyslukukausi alkoi jo tänään tiistaina esimerkiksi Tampereen kouluissa.

Esimerkiksi Turussa ja Oulussa koulut alkavat keskiviikkona. Helsingin seudulla koulut alkavat torstaina.

Osa kouluista aloittaa syyslukukauden vasta ensi viikolla. Koulutyö alkaa ensi viikolla esimerkiksi Helsingin ruotsinkielisissä kouluissa.

Sää

Kesämökki
Loppuviikolla on vielä kaunis kesäsää. Kuva: Jouki Väinämö / Yle

Vielä tietoja säästä:

Keskiviikkona ja torstaina lämpötila on suuressa osassa Suomea noin 20 astetta.

Viikonloppuna lämpenee, ja Etelä-Suomessa lämpötila voi olla jopa 25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä