Tiistai 11.9.2018 (radio)

Ruokahävikki

Vihanneksia leikkuulaudalla.
Eniten roskiin heitetään perunaa, vihanneksia ja juureksia. Kuva: Liisa Kallio/Yle

Suomalaiset kotitaloudet heittävät paljon ruokaa roskiin. Joka vuosi roskiin heitetään yli 20 kiloa ruokaa henkeä kohden.

Maa- ja kotitalousnaisten järjestö laskee, että kotitalouksien ostamasta ruuasta päätyy roskiin noin 6 prosenttia.

Eniten roskiin heitetään perunaa, vihanneksia ja juureksia. Roskiin heitetään paljon myös maitotuotteita, leipää ja kotiruokaa.

Tällä viikolla vietetään hävikkiviikkoa. Ruokahävikkiä halutaan vähentää eli toivotaan, että ihmiset heittävät vähemmän ruokaa roskiin.

Koululounas

Poika ottaa ruokaa koulussa.
Moni oppilas ei ota salaattia, leipää eikä maitoa koululounaalla. Kuva: Timo Heikkala / Lehtikuva

Suurin osa suomalaislapsista syö koululounaan, mutta vain harva syö kaikkea, mitä lounaalla tarjotaan.

Koululounaalla oppilaille tarjotaan pääruoka, salaatti, leipä, levite ja maito tai piimä.

Uusi tutkimus kertoo, että vain alle 10 prosenttia oppilaista syö kaikkea, mitä lounaalla tarjotaan. Suurin osa oppilaista ei ota lainkaan salaattia, leipää tai maitoa.

Koululounas on kuitenkin suunniteltu niin, että oppilaan pitää syödä kaikki lounaan osat. Silloin lounaan ravintosisältö on sellainen kuin oppilas tarvitsee.

Kalle Könkkölä

Kalle Könkkölä
Kalle Könkkölä teki työtä vammaisten oikeuksien puolesta. Kuva: Markku Ojala / AOP

Kalle Könkkölä on kuollut. Hän oli entinen kansanedustaja ja vammaisaktivisti. Hän oli 68-vuotias.

Kalle Könkkölä oli Vihreän liiton kansanedustaja 1980-luvulla. Hän oli puolueen ensimmäinen puheenjohtaja. Hän oli myös Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen melkein 20 vuoden ajan.

Kalle Könkkölä työskenteli vammaisten oikeuksien puolesta Suomessa ja ulkomailla.

Hän oli itse menettänyt kävelykyvyn jo lapsena ja liikkui sähköpyörätuolilla. Hän myös käytti hengityskonetta.

Muotokuva

Maria Lohela
Maria Lohela ja muotokuva. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Eduskunnan edellisestä puhemiehestä Maria Lohelasta on valmistunut muotokuva.

Muotokuvan on tehnyt valokuvataitelija Elina Brotherus.

Eduskunta tilaa aina muotokuvat entisistä puhemiehistä. Sinisten kansanedustaja Maria Lohela toimi eduskunnan puhemiehenä toukokuusta 2015 helmikuuhun 2018.

Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen jättää Ferrari-tallin. Kuva: Andrej Isakovic / AFP

Suomalainen Formula 1 -kuljettaja Kimi Räikkönen siirtyy pois Ferrarin tallista tämän kauden jälkeen. Räikkönen on ajanut Ferrarilla yhteensä 8 kautta..

Räikkönen kertoo, että hän on tehnyt kahden vuoden sopimuksen sveitsiläisen Sauber-tallin kanssa.

Räikkönen aloitti F1-uransa Sauberilla vuonna 2001.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä