Tiistai 12.11.2019 (radio)

Tanska aloitti rajatarkastukset Ruotsin rajalla

Poliisi katsoo naisen henkilöllisyystodistusta junassa Ruotsin ja Tanskan rajalla.
Tanska ottaa käyttöön pistokokeina tehtävät tarkastukset Ruotsista saapuville. Ruotsilla on ollut käytössä sisärajatarkastukset Tanskasta tuleville vuodesta 2015 lähtien. Kuva: Nils Meilvang / EPA

Tanska on aloittanut rajatarkastukset Ruotsin rajalla.

Tarkastuksia tehdään kahtena päivänä viikossa. Tarkastukset ovat pistokokeita. Ruotsilla on ollut käytössä rajatarkastukset Tanskan rajalla vuodesta 2015.

Tuhannet ihmiset käyvät joka päivä töissä rajan yli.

Tanska haluaa estää sen, että järjestäytynyt rikollisuus leviää maahan Ruotsista. Tanskassa oli kesällä ainakin 2 iskua, joissa on ollut mukana Ruotsin kansalaisia.

Naisten eläke on viidenneksen pienempi kuin miesten eläke

eläkeläisen kädet laskevat euroja
EU on huolissaan ikääntyneiden naisten köyhyydestä. Kuva: AOP

Naisten eläkkeet ovat noin 20 prosenttia pienemmät kuin miesten eläkkeet. Sosiaali- ja terveysministeriö kertoo, että ero on EU-maiden keskitasoa.

Sukupuolten eläke-ero on kaventunut 20 vuodessa hitaasti.

Työllisyysasteessa, työuran pituudessa tai eläkkeelle siirtymisessä ei ole nykyään suurta eroa. Sen sijaan naisten ja miesten palkkaero on Suomessa suuri. Palkka vaikuttaa tulevaan eläkkeeseen.

Suomessa naiset pitävät lisäksi miehiä enemmän perhevapaita. Monet naiset myös hoitavat lapsia kotona kotihoidon tuella.

EU on huolissaan siitä, että monet naiset ovat vanhoina köyhiä. Myös Suomessa naisten köyhyysriski eläkkeellä on kaksinkertainen miehiin verrattuna.

Postilaiset pitivät mielenosoituksen ja saavat tukea

Posti ja logistiikka-alan unioni PAU järjesti mielenosoituksen Postin työehtojen romuttamista vastaan Postin pääkonttorilla Pasilassa Helsingissä 12. marraskuuta.
Postilaisten mielenosoitus Ilmalassa Helsingissä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Postilakko on nyt jatkunut 2 päivää. Postin työntekijöillä oli mielenosoitus Helsingissä. Noin 200 postilaista kokoontui päivällä osoittamaan mieltään Postin pääkonttorille.

Lakon taustalla on kiista siitä, että osa työntekijöistä halutaan siirtää halvempaan työehtosopimukseen.

Ainakin 3 muuta ammattiliittoa on luvannut tukea postilaisten lakkoa omilla tukilakoilla.

Työntekijöiden ja työnantajan edustajat tapaavat keskiviikkona valtakunnansovittelijan johdolla.

Kyläkauppatukea on haettu vilkkaasti

Vehkalahden kyläkauppa Hartolan Koitissa.
Vehkalahden kyläkauppa Hartolan Koitissa. Kuva: Mika Moksu / Yle

Melkein kaikki maaseudun kyläkaupat ovat kiinnostuneet uudesta kyläkauppatuesta. Jaossa on ensi vuonna miljoona euroa.

Suomessa on 221 kyläkauppaa. Ehkä noin 100 kauppaa täyttää tuen kriteerit.

Kaupan pitää olla maaseudulla, jossa on harva asutus. Kaupan pitää olla auki ympäri vuoden. Lisäksi lähimpään kauppaan saa olla vähintään 7,5 kilometriä.

Ruotsissa kyläkauppatukea on maksettu vuodesta 2016 lähtien.

Ruokaviraston ylitarkastaja Tommi Alanko kertoo, että päätökset tuen saajista tehdään vielä tänä vuonna.

Joka vuosi 20 - 30 kauppaa lopettaa toiminnan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä