Tiistai 12.2. (radio)


Katalonian johtajien oikeudenkäynti on alkanut

Tältä näytti oikeussalissa Madridissa, kun Katalonian separatistien oikeudenkäynti alkoi kymmenen jälkeen paikallista aikaa.
Espanjassa on alkanut oikeudenkäynti, jossa syytetään Katalonian johtajia. Kuva: Emilio Naranjo / EPA

Espanjassa on alkanut oikeudenkäynti, jossa syytetään Katalonian johtajia. Katalonia on alue, joka kuuluu Espanjaan.

Katalonialla on oma kieli, kulttuuri ja lippu.

Katalonian johtajat halusivat vuosi sitten, että Katalonia on itsenäinen. Katalonian itsenäisyydestä järjestettiin kansanäänestys. Espanjan mielestä Katalonian kansanäänestys oli laiton.

Katalonian johtajia syytetään kapinasta. Kapinasta voi saada 20 vuoden vankilatuomion.

Katalonian pääkaupungissa Barcelonassa on tiistai-iltana mielenosoitus. Mielenosoitus puolustaa syytettyjä Katalonian johtajia.

Virossa äärioikeiston kannatus on korkealla

Äärioikeistolainen EKRE on kasvanut muutamassa vuodessa Viron kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi.
Virossa äärioikeistolaisen Ekre-puolueen kannatus on noussut. Kuva: EKRE

Virossa pidetään parlamenttivaalit alle 3 viikon kuluttua.

Mielipidekysely kertoo, että äärioikeistolainen EKRE-puolue saa vaalissa hyvän tuloksen. EKRE-puolueen kannatus on ehkä jopa 17 prosenttia.

4 vuotta sitten EKRE-puolue pääsi ensimmäisen kerran Viron parlamenttiin. Viron äärioikeistolaisen puolueen kannatus on noussut ennätyspaljon ja ennätysnopeasti.

Laulaja Olli Lindholm on kuollut

Olli Lindholm
Yö-yhtyeen laulaja Olli Lindholm on kuollut. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Laulaja Olli Lindholm on kuollut. Hän oli 54-vuotias. Lindholm sai viime yönä sairauskohtauksen.

Olli Lindholm lauloi Yö-yhtyeessä, joka on Suomessa tosi suosittu. Yö-yhtye perustettiin melkein 40 vuotta sitten.

Olli Lindholm myös esiintyi televisiossa. Hän oli The Voice of Finland -laulukilpailun valmentaja.

Olli Lindholm syntyi Porissa. Porissa on ollut suruliputus.

Tänään tiistaina on viittomakielen päivä

Mikaela Tillander ja Thomas Sandolm studiossa.
Yle lähettää viittomakielisiä uutisia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Tänään tiistaina on viittomakielen päivä. Ensimmäisen kerran viittomakielen päivää vietettiin 10 vuotta sitten.

Viittomakieli on kuurojen käyttämä kieli. Viittomakieltä käyttävät myös esimerkiksi huonokuuloiset, viittomakielisten omaiset ja tulkit.

Suomessa on 2 viittomakieltä: suomalainen viittomakieli ja suomenruotsalainen viittomakieli. Maailmassa on useita satoja erilaisia viittomakieliä.

Viittomakielen päivänä on juhlaliputus monessa paikassa eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä