Tiistai 12.3.2019 (radio)

Nuorisobarometri

Eduskuntatalon edustalle järjestettiin suuri ilmastonmuutosta vastustava mielenosoitus 6. maaliskuuta.
Eduskuntatalon edustalla vastustettiin viime viikolla ilmastonmuutosta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Politiikka kiinnostaa nuoria enemmän kuin ennen. Uusi kysely kertoo, että politiikasta kiinnostuneita nuoria on nyt enemmän kuin kertaakaan aiemmin 20 vuoden aikana.

Kyselyyn vastanneista nuorista 61 prosenttia ilmoitti, että on ainakin jonkin verran kiinnostunut politiikasta.

Kysely kertoo myös, että nuorten epävarmuuden ja turvattomuuden kokemukset ovat lisääntyneet. Nuoria huolestuttavat etenkin ilmastonmuutos, maailmanpoliittinen tilanne ja terrorismi.

Toisaalta nuorten usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin on kasvanut.

Nuorisobarometri mittaa 15-29-vuotiaiden nuorten arvoja ja asenteita.

Yo-kokeet

Sähköiset ylioppilaskirjoitukset
Tekniset ongelmat häiritsivät äidinkielen yo-kirjoituksia. Kuva: Markus Heikkilä / Yle

Ylioppilaskokeessa on ollut teknisiä ongelmia eri puolilla maata.

Yo-kokeet alkoivat tänään äidinkielen lukutaidon kokeella. 2 lukiossa kokeen tekeminen viivästyi yli 2 tunnilla teknisten ongelmien takia.

Yo-tutkintolautakunta sanoo, että ongelmat otetaan huomio kokeen arvostelussa.

Kevään yo-kokeisiin osallistuu noin 40 000 opiskelijaa.

Puhelinmyynti

Puhelinmyyjä soittaa yllättäen. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Kuluttaja-asiamies haluaa tiukentaa puhelinmyynnin sääntöjä.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen haluaa, että puhelinmyyntiin pitää saada kuluttajalta lupa etukäteen. Myös EU-komissio on ennakkosuostumuksen kannalla.

Markkinointiin sähköpostitse tai tekstiviestillä vaaditaan jo nyt kuluttajan lupa.

Ilmansaasteet

Tehtaiden piippuja iltataivasta vasten.
Ilmansaasteet aiheuttavat ennanaikaisia kuolemantapauksia. Kuva: Ryan Tong / EPA

Ilmansaasteet aiheuttavat enemmän kuolemantapauksia kuin aiemmin on luultu.

Uusi tutkimus kertoo, että ilmansaasteet aiheuttavat Euroopassa joka vuosi noin 790 000 ennenaikaista kuolemaa. Koko maailmassa ilmansaasteet aiheuttavat 8,8 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa.

Pohjois-Korean vaalit

Ihmisiä jonottamassa äänestykseen Pjonjangisssa.
Pohjoiskorealaiset jonottivat äänestämään sunnuntain parlamenttivaaleissa. Kuva: Ed Jones / AFP / Lehtikuva

Pohjois-Koreassa on viime viikonloppuna pidetty parlamenttivaalit.

Äänestysprosentti oli 99,99, kertoo Pohjois-Korean valtiollinen uutistoimisto KCNA.

Vaaleissa oli noin 700 vaalipiiriä. Niistä jokaisessa oli 1 valtion hyväksymä ehdokas. Jokainen ehdokas sai 100 prosentin kannatuksen, KCNA kertoo.

Pohjois-Korean parlamentti kokoontuu ehkä pari kertaa vuodessa. Parlamentti hyväksyy budjetin ja muita ennalta tehtyjä päätöksiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä