Tiistai 12.4.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä maailmalla erityisesti huolestuttaa Ukrainan sodassa?

Oikea vastaus:

Lasten tilanne.

2.Kuinka monta ukrainalaista lasta on paennut sotaa?

Oikea vastaus:

Melkein 5 miljoonaa.

3.Miten suomalaisten mielipide Venäjästä on muuttunut Ukrainan sodan takia?

Oikea vastaus:

Suurin osa suomalaisista on nyt sitä mieltä, että Venäjä on vaara Suomelle.

4.Mitä mieltä suomalaiset ovat tavallisista venäläisistä?

Oikea vastaus:

Melkein 60 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että venäläiset ovat miellyttäviä ihmisiä.

5.Mitä on harmaa työvoima?

Oikea vastaus:

Harmaalla työvoimalla tarkoitetaan työntekijöitä, joista ei makseta veroja tai sosiaaliturvamaksuja.

6.Mitä muuta sanaa voi käyttää harmaasta työvoimasta?

Oikea vastaus:

Pimeä työvoima.

7.Millä alalla harmaata työvoimaa on paljon?

Oikea vastaus:

Rakennusalalla.

8.Mitä nimiä viime vuoden vauvoille annettiin eniten?

Oikea vastaus:

Olivia ja Leo.

9.Mitkä olivat suosituimmat ruotsinkieliset nimet?

Oikea vastaus:

Saga ja Liam.

10.Milloin kesänopeudet tulevat maanteillä käyttöön?

Oikea vastaus:

Nyt huhtikuussa.

11.Tulevatko kesänopeudet käyttöön koko maassa samaan aikaan?

Oikea vastaus:

Eivät tule. Ne tulevat käyttöön, kun sää ja ajokeli sen eri alueilla sallivat.

12.Minkälaista säätä on luvassa?

Oikea vastaus:

Keskiviikkona poutaista ja torstaina sateista.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä