Tiistai 12.6.2018 (radio)


Trump ja Kim tapasivat

Donald Trump ja Kim Jong-un kättelevät
Kim Jong-un ja Donald Trump tapasivat Singaporessa. Kuva: Kevin Lim / EPA

USA:n ja Pohjois-Korean johtajat ovat tavanneet Singaporessa. USA:n presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un puhuivat ydinaseista.

Kim lupasi tehdä työtä sen puolesta, että ydinaseet saadaan pois Korean niemimaalta. Trump sanoi, että USA lopettaa sotaharjoitukset Etelä-Koreassa.

Korean niemimaan poliittinen tilanne on ollut vaikea jo kauan. USA on tukenut Etelä-Koreaa Korean sodasta lähtien. Korean sota oli 1950-luvulla.

Viime vuosina USA ja Etelä-Korea ovat olleet huolissaan siitä, että Pohjois-Korea on kehittänyt ydinasetta.

Nyt maailmalla toivotaan, että Trumpin ja Kimin tapaaminen rauhoittaa tilanteen Korean niemimaalla.

Kuntatyöntekijät voivat huonosti

Toimistotyöntekijä.
Kunta-alan työntekijöillä on stressiä. Kuva: Yle

Kuntien työntekijät voivat huonommin kuin ennen.

Työterveyslaitoksen uusi tutkimus kertoo, että kuntatyöntekijät ovat tosi väsyneitä. Moni myös viihtyy työssä huonommin kuin ennen.

Tutkimuksessa oli mukana melkein 2500 työntekijää yli 30 kunnasta. Työntekijöitä seurattiin keväästä 2016 vuoden 2017 lopulle asti.

Työterveyslaitos sanoo, että kuntatyöntekijöiden työhyvinvointi on huonontunut esimerkiksi soten eli sosiaali- ja terveysuudistuksen takia. Se on tuonut epävarmuutta työntekijöiden elämään.

Lokit ovat nyt vihaisia

Lokki joen varrella.
Lokki voi olla vihainen, kun se vahtii poikasia. Kuva: Sami Tammi / Yle

Ihmisten kannattaa nyt varoa vihaisia lokkeja, varoittaa Helsingin kaupunki.

Helsingissä kerrostalojen katoilla on paljon lokkien pesiä. Lokkien poikaset ovat nyt kuoriutuneet, ja lokkiemot vahtivat poikasia tarkasti.

Lokinpoikaset eivät pysy pesässä, vaan ne liikkuvat lähiympäristössä. Jos ihmiset menevät vahingossa liian lähelle poikasia, lokkiemot voivat hermostua ja tehdä valehyökkäyksiä ihmisten kimppuun.

Kaupunki sanoo, että Helsingin kerrostalojen katoilla pesii yli tuhat lokkiparia.

Lokit ovat pesimäaikana rauhoitettuja. Siksi ihmiset eivät saa tappaa lokkeja.

Suomenlinnaan ei tule pääsymaksua

Suomenlinnan Kustaanmiekan kärkeä.
Suomenlinna on mielenkiintoinen retkipaikka. Kuva: Jaana Sormunen / Yle

Suomenlinna on ilmainen retkikohde myös tulevaisuudessa.

Pääsymaksua ei tule, koska Suomenlinna ei ole vain turistikohde. Se on yksi Helsingin kaupunginosa.

Suomenlinna on suosittu retkikohde. Myös monet ulkomaalaiset turistit käyvät Suomenlinnassa.

Noin miljoona vierasta käy Suomenlinnassa joka vuosi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä