Tiistai 12.9.2017 (radio)

Pakkapalautukset jakavat seurakuntalaisia

Raamattu ja lakikirja
Suomen laki ja Raamattu ohjeistavat kansalaisia elämään, jossa otetaan toiset ihmiset huomioon. Ongelma syntyy, jos neuvot ovat ristiriitaisia. Kuva: Yle

Seurakuntalaisia jakaa Suomessa se, että turvapaikanhakijoita palautetaan kotimaahan pakolla. Toiset kristityt sanovat, että lakia pitää noudattaa aina ja ihmiset poistaa maasta, kun oikeus on niin päättänyt. Toiset sanovat, että kristityn velvollisuus on auttaa aina.

Joskus seurakuntien työntekijät ovat yrittäneet estää poliisin toimia ja esimerkiksi piilottaneet ihmisiä. Laki voi muuttua siten, että piilottamisesta tulee laitonta.

Esimerkiksi Helsingin yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kaisa Raittila sanoo, että hänelle kristityn vastuu on selvä. Raittila sanoo, että jos joku tarvitsee apua ja on oven takana, hänellä on kristittynä vain yksi vaihtoehto. Hän avaa oven.

Naiset työllistyvät huonosti pitkän hoitovapaan jälkeen

Kaksi lasta keinuu sylikkäin päiväkodin keinussa.
Monet naisen hoitavat mahdollisimman pitkään lapsia kotona kotihoidon tuella. Se alentaa mahdollisuuksia työllistyä. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Kotihoidon tuen lyhentäminen ei auta äitejä saamaan helpommin työtä. Näin sanovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijat. Pitkä aika kotona lapsia hoitamassa heikentää työllistymistä.  Kotihoidon tuella olevat ovat lisäksi usein vähemmän koulutettuja. Monet eivät ole välttämättä olleet töissä ennen lapsen syntymää.

Tutkijat korostavat, että jos äitejä halutaan saada työhön, pitää parantaa päivähoidon laatua ja hintaa.

Tutkimus kertoo, että paras keino saada isät jäämään kotiin hoitamaan lasta on pidentää ansiosidonnaisen isyysvapaan kestoa.

Hukkavalo on saastetta, joka haittaa ihmisen unta

Satelliitin robottivarren takana näkyy maapallon kaartuva pinta, jota täplittävät miljoonat valot.
Öinen Eurooppa loistaa avaruuteen näin kirkkaana. Kuva on otettu kansainväliseltä avaruusasemalta. Kuva: Nasa / EPA

Suomessa on paljon keinovaloa. Sitä on asukasta kohti enemmän kuin eurooppalaisissa kaupungeissa keskimäärin.

Samalla hukkavalosta on tullut valosaastetta, joka haittaa, häiritsee ja vie turhaan rahaa. Yöllinen valo aiheuttaa esimerkiksi unihäiriöitä.

Tutkija Jari Lyytimäki sanoo, että nykyihminen elää päivällä liian pimeässä ja yöllä liian valoisassa. Esimerkiksi suurkaupunki Hongkongissa on käytännössä aina päivä, kun pilvenpiirtäjät loistavat läpi yön.

Myös monet eläimet, jotka ovat tottuneet pimeään, häiriintyvät turhasta valosta.

Pihlajanmarjat alkavat olla parhaimmillaan

Pihlajanmarjoja on helppo poimia. Sankollinen täyttyy muutamassa minuutissa.
Pihlajanmarjoja on nopea poimia. Ämpärillinen marjoja täyttyy muutamassa minuutissa. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Pihlajat notkuvat nyt marjojen painosta.

Pihlajanmarja on todellinen terveysmarja. Siinä on esimerkiksi C-vitamiinia kolme kertaa enemmän kuin appelsiinissa.

Pihlajanmarjaa käytetään vain vähän ihmisravinnoksi, koska marja on niin hapan. Pakkanen kuitenkin pehmentää makua. Pihlajanmarjoja kannattaa poimia juuri nyt ja panna kotipakastimeen. Vuorokauden pakkanen vähentää hapanta makua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulu Thunder Bayssa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä