Tiistai 13.10.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä sote tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Sosiaali- ja terveysuudistusta.

2.Kuinka monta hyvinvointialuetta Suomeen tulee?

Oikea vastaus:

21.

3.Mikä on pääkaupunki Helsingin asema?

Oikea vastaus:

Helsingin kaupunki on järjestäjä alueiden lisäksi.

4.Mikä on Finavia?

Oikea vastaus:

Lentoasemafirma.

5.Keitä maskipakko lentoasemilla koskee?

Oikea vastaus:

Matkustajia ja kaikkia, jotka liikkuvat asemilla.

6.Miksi maskipakko tuli lentoasemille? Kerro 2 asiaa.

Oikea vastaus:

Finavia haluaa suojata matkustajia ja lentoaseman henkilökuntaa. Finavia myös korostaa, että turvallinen matkustaminen on mahdollista.

7.Kuinka paljon Alkon myynti kasvoi tammi - syyskuussa verrattuna samana aikaan viime vuonna?

Oikea vastaus:

Yli 12 prosenttia.

8.Kuinka paljon litramääräinen myynti kasvoi?

Oikea vastaus:

15,5 prosenttia.

9.Kuinka paljon enemmän asiakkaita on ollut?

Oikea vastaus:

9 prosenttia enemmän.

10.Mikä maa on luopunut painoindeksin käytöstä?

Oikea vastaus:

Kanada.

11.Mitä painoindeksi tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Ihmisen painon ja pituuden suhdetta.

12.Mistä painoindeksi ei kerro?

Oikea vastaus:

Kehon koostumuksesta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä