Tiistai 13.11.2018 (radio)

Dieselveron poistamista kannatetaan

Diesel-auto
Diesel-autoilla on paljon kannattajia. Kuva: Christian Ohde / AOP

Suomessa ehdotetaan, että dieselvero poistetaan. Dieselveron poistamisesta tehtiin eilen kansalaisaloite eduskunnalle. Tänään aloitteella oli iltapäivällä jo yli 90 000 allekirjoitusta. Se tarkoittaa, että eduskunta ottaa kansalaisaloitteen käsittelyyn.

Aloitteen taustalla on se, että litra dieseliä voi nyt maksaa bensa-asemalla jopa enemmän kuin tavallinen bensiini. Tavallinen 95-bensa oli ennen selvästi kallimpaa kuin diesel. Siksi moni on halunnut omistaa Suomessa diesel-auton. Nyt ihmetellään, miksi hinnat ovat melkein samat tai kääntyneet jopa päinvastoin.

Suomalaisen öljy-yhtiö Nesteen asiantuntija sanoo, että dieselin korkea hinta liittyy dieselin varastoihin maailmalla. Dieseliä on varastoissa nyt vähän. Hinta nousee, koska dieseliä ostetaan paljon, kun taloudessa menee hyvin. Dieseliä käyttävät esimerkiksi kuorma-autot ja pakettiautot.

Suomi selvittää olympialaisia

1952 . Olympiatuli Stadionin tornissa, etualalla Messuhalli Mannerheimintien ja Toivonkadun kulmassa.
Vuonna 1952 olympiatuli paloi stadion tornissa Helsingissä. Kuva: Dilén Börje / Helsingin kaupunginmuseo

Suomessa selvitetään, voiko täällä järjestää olympialaisia ja paralympialaisia. Suomen Olympiakomitea tutkii, mitä olympialaisten hakeminen nykyään tarkoittaa.

Asia päätettiin selvittää, koska kansainväliset vaatimukset olympialaisten järjestämisestä muuttuivat paljon. Tulevaisuudessa halutaan esimerkiksi, että olympialaiset ovat ympäristöystävällisiä tapahtumia.

Selvityksen on tarkoitus kertoa, onko olympialaisten hakeminen Suomeen järkevää.

Sotalaiva upposi Norjassa

KNM Helge Ingstad vajoamassa Bergenin lähellä Norjassa 13. marraskuuta.
Uponnut sotalaiva on yli 130 metriä pitkä. Kuva: Marit Hommedal / Scanpix / AFP

Öljytankkeriin törmännyt sotalaiva on uponnut Norjassa. Sotalaiva törmäsi tankkeriin Bergenin pohjoispuolella viime viikolla. Sotalaivassa oli 137 miehistön jäsentä, kun törmäys tapahtui. Heidät pelastettiin laivasta.

Sota-alus ajettiiin rantaveteen. Alus on kuitenkin liukunut aika syvälle. Näkyvissä on vain masto ja pieni osa laivan kannesta. Sota-alus on melko uusi. Norjan laivasto sanoo, että alus on vielä tarkoitus nostaa.

Veijo Vanamo on kuollut

Veijo Vanamo
Veijo Vanamo oli yksi Suomen ensimmäisistä tv-kokeista. Kuva: Yle

Kuuluisa suomalainen tv-kokki Veijo Vanamo on kuollut. Veijo Vanamo tuli kuuluisaksi TV2:n ohjelmasta Patakakkonen. Siinä kokattiin erilaisia suomalaisia ruokia ja puhuttiin ruuan terveellisyydestä.

Patakakkonen oli tosi suosittu. Sillä oli joskus miljoonayleisö.

Veijo Vanamo eli 91-vuotiaaksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä