Kaikki talviolympialaisista!

Tiistai 13.2.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä kaupungissa on Valmet Automotiven tehdas Suomessa?

Oikea vastaus:

Tehdas on Uudessakaupungissa.

2.Kuinka monta uutta työntekijää sinne palkataan?

Oikea vastaus:

Sinne palkataan 1000 uutta työntekijää.

3.Minkämerkkistä autoa uudet työntekijät alkavat valmistaa?

Oikea vastaus:

He alkavat valmistaa Mercedes-Benzin A-sarjaa.

4.Mikä on UNHCR?

Oikea vastaus:

Se on YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien pakolaisjärjestö.

5.Mitä UNHCR kritisoi Suomen turvapaikkapäätöksissä?

Oikea vastaus:

UNHCR kiritisoi sitä, että päätöksissä vedotaan sisäisen paon mahdollisuuteen.

6.Kuka on Jorma Vuorio?

Oikea vastaus:

Hän on sisäministeriön maahanmuutto-osaston johtaja.

7.Millaiset sairaudet yleistyvät lihavuuden ja diabeteksen takia?

Oikea vastaus:

Syövät.

8.Millaisia syöpiä selvityksessä nousi esiin?

Oikea vastaus:

Esiin nousi maksasyöpiä, ruokatorvisyöpiä ja kohdun limakalvon syöpiä.

9.Kuinka moni ihminen Suomessa sairastaa diabetestä?

Oikea vastaus:

Suomessa diabetestä sairastaa noin 500 000 ihmistä.

10.Kuinka monta opiskelijaa joutuu maksamaan takaisin opintotukia?

Oikea vastaus:

35 000 opiskelijaa.

11.Onko määrä suurempi vain pienempi kuin aiemmin?

Oikea vastaus:

Määrä on vähän suurempi.

12.Kuinka paljon Kela perii yhteensä tukia takaisin?

Oikea vastaus:

Kela perii tukia takaisin yli 45 mijoonaa euroa.

13.Minkä maan urheilija on jäänyt kiinni dopingista olympialaisissa?

Oikea vastaus:

Japanin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä