Tiistai 13.2.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä kaupungissa on Valmet Automotiven tehdas Suomessa?

Oikea vastaus:

Tehdas on Uudessakaupungissa.

2.Kuinka monta uutta työntekijää sinne palkataan?

Oikea vastaus:

Sinne palkataan 1000 uutta työntekijää.

3.Minkämerkkistä autoa uudet työntekijät alkavat valmistaa?

Oikea vastaus:

He alkavat valmistaa Mercedes-Benzin A-sarjaa.

4.Mikä on UNHCR?

Oikea vastaus:

Se on YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien pakolaisjärjestö.

5.Mitä UNHCR kritisoi Suomen turvapaikkapäätöksissä?

Oikea vastaus:

UNHCR kiritisoi sitä, että päätöksissä vedotaan sisäisen paon mahdollisuuteen.

6.Kuka on Jorma Vuorio?

Oikea vastaus:

Hän on sisäministeriön maahanmuutto-osaston johtaja.

7.Millaiset sairaudet yleistyvät lihavuuden ja diabeteksen takia?

Oikea vastaus:

Syövät.

8.Millaisia syöpiä selvityksessä nousi esiin?

Oikea vastaus:

Esiin nousi maksasyöpiä, ruokatorvisyöpiä ja kohdun limakalvon syöpiä.

9.Kuinka moni ihminen Suomessa sairastaa diabetestä?

Oikea vastaus:

Suomessa diabetestä sairastaa noin 500 000 ihmistä.

10.Kuinka monta opiskelijaa joutuu maksamaan takaisin opintotukia?

Oikea vastaus:

35 000 opiskelijaa.

11.Onko määrä suurempi vain pienempi kuin aiemmin?

Oikea vastaus:

Määrä on vähän suurempi.

12.Kuinka paljon Kela perii yhteensä tukia takaisin?

Oikea vastaus:

Kela perii tukia takaisin yli 45 mijoonaa euroa.

13.Minkä maan urheilija on jäänyt kiinni dopingista olympialaisissa?

Oikea vastaus:

Japanin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä