Tiistai 13.3.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin suomalaiset ovat alkaneet sijoittaa rahaa enemmän kuin ennen?

Oikea vastaus:

Asuntoihin.

2.Mitä ihmiset tekevät asunnoille, joita he ostavat?

Oikea vastaus:

He antavat niitä vuokralle.

3.Onko kaupungeissa liikaa vuokra-asuntoja?

Oikea vastaus:

Ei ole, niitä tarvitaan aina.

4.Mistä sellu tehdään?

Oikea vastaus:

Se tehdään puusta.

5.Mitä sellusta tehdään?

Oikea vastaus:

Siitä tehdään paperia.

6.Mihin internet-kaupat tarvitsevat paperia ja pahvia?

Oikea vastaus:

Pakkauksiin.

7.Mitä EU aikoo antaa nuorille?

Oikea vastaus:

Ilmaisia Interrail-lippuja.

8.Mitä lipuilla voi tehdä?

Oikea vastaus:

Niillä voi matkustaa junalla kuukauden Euroopassa.

9.Miksi EU tekee näin?

Oikea vastaus:

Se toivoo, että nuoret tutustuvat Euroopaan ja ulkomaalaisiin nuoriin.

10.Esimerkiksi mitä hyönteisiä voi syödä?

Oikea vastaus:

Kotisirkkoja.

11.Kasvatetaanko Suomessa kotisirkkoja?

Oikea vastaus:

Kyllä.

12.Minkä kunnan päättäjät joutuvat oikeuteen Lapissa?

Oikea vastaus:

Kittilän.

13.Mitä syyttäjä vaatii monelle heistä?

Oikea vastaus:

Ehdollista vankeusrangaistusta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä