Tiistai 13.3.2018 (radio)

Moni sijoittaa rahaa asuntoihin

Kerrostalon sisäpiha
Vuokra-asunto on suosittu sijoituskohde. Kuva: Terri Niemi / Yle

Rahan sijoittaminen asuntoihin on suosittua.

Kymmenettuhannet suomalaiset ovat kymmenessä vuodessa alkaneet sijoittaa rahaa asuntoihin. Ihmiset ostavat asuntoja ja antavat niitä vuokralle. Vuokra-asuntoja tarvitaan kaupungeissa aina ja asukkaat maksavat korkeita vuokria.

Vuokra-asuntoihin sijoitetaan rahaa myös siksi, että korot ovat alhaalla. Korkosijoitukset eivät tuota hyvin rahaa. Lisäksi moni sijoittaja on ostanut asuntoja halvalla lainarahalla.

Sellu menee hyvin kaupaksi maailmalla

Selluarkkeja Metsä Fibren Joutsenon sellutehtaalla.
Sellua tehdään esimerkiksi Joutsenossa. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

Suomesta myydään nyt ulkomaille sellua enemmän kuin mitään muuta.

Sellu tehdään puusta, ja sellusta tehdään paperia. Suomalaista sellua myydään eniten Aasiaan. Siellä sellusta tehdään esimerkiksi wc- ja talouspaperia, jota kiinalaiset ja muut aasialaiset kuluttavat koko ajan enemmän.

Ihmiset myös ostavat entistä enemmän tavaraa internetistä, ja siksi pakkauspaperia ja -pahvia kuluu paljon.

Ilmaisia Interrail-lippuja nuorille

Interrailaajia rautatieasemalla Saksassa.
Interrail-lipulla nuoret pääsevät matkustamaan kuukauden junalla. Kuva: AOP

Euroopan Unioni antaa jopa 30 000 18-vuotiaalle nuorelle ilmaisen Interrail-lipun.

Interrail-lipulla saa matkustaa junalla kuukauden ajan 30 eurooppalaisessa maassa. Lippu maksaa tavallisesti noin 500 euroa. EU toivoo, että nuoret tutustuvat Eurooppaan ja ulkomaalaisiin nuoriin.

Parin vuoden päästä ehkä kaikki EU:n alueella elävät 18 vuotta täyttävät nuoret saavat ilmaisen lipun. Se tulee kuitenkin kalliiksi, sillä joka vuosi noin 5 ja puoli miljoonaa eurooppalaista täyttää 18 vuotta.

Kotisirkkoja kasvattaa ruuaksi 20 firmaa Suomessa

Kotisirkkaa kulhossa ja salaatissa.
Annos kotisirkkoja. Kuva: Pekka Pantsu / Yle

Suomalaiset ovat alkaneet syödä hyönteisiä.

Esimerkiksi kotisirkkoja saa ostaa kaupasta ja ravintolasta. Tänä talvena Suomessa on aloitettu noin 20 sirkkafarmia ja lisää tulee. Hyönteisfirma arvioi, että vuoden päästä sirkkoja kasvatetaan ainakin 10 kertaa enemmän kuin nyt.

Kittilän päättäjille vaaditaan ehdollista vankeutta

Kihlakunnansyyttäjät Katri Junnikkala-Heikkinen (vas.) ja Sari Anttonen Kittilän kuntapäättäjien virkarikossyytteitä käsittelevässä valmisteluistunnossa Rovaniemen Aluehallintoviraston rakennuksessa 13. maaliskuuta
Syyttäjät Kittilän oikeudenkäynnissä, jota valmisteltiin tänään. Kuva: Kaisa Siren / Lehtikuva

Lapissa syytetään 27:ää Kittilän kunnan päättäjää virkarikoksista.

Oikeuden syyttäjät sanovat, että Kittilän päättäjät estivät kunnanjohtaja Anna Mäkelää tekemästä työtä. Päättäjät myös erottivat kunnanjohtajan. Syyttäjä sanoo, että erottaminen rikkoi monia lakeja, esimerkiksi perustuslakia.

Syyttäjä vaatii, että melkein kaikki Kittilän päättäjät saavat ehdollisen vankeustuomion. Kittilän oikeudenkäynti alkaa syksyllä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä