Tiistai 13.4.2021 (radio)

Johnson & Johnsonin rokote

Lähikuva rokotteen pistämisestä olkavarteen.
Lähikuva rokotteen pistämisestä olkavarteen. Kuva: Nic Bothma / EPA

USA:ssa viranomainen suosittelee, että lääkeyhtiö Johnson & Johnsonin koronarokotteen käyttö keskeytetään. Syynä on epäily, että rokote aiheuttaa ehkä veritukoksia.

USA:ssa lähes 7 miljoonaa ihmistä on jo saanut Johnson & Johnsonin rokotteen. 6 naista on saanut rokotuksen jälkeen harvinaisen veritukoksen. 1 nainen on kuollut. Viranomainen haluaa nyt tutkia rokotetta.

Viime viikolla myös EU:n lääkevirasto aloitti tutkimuksen Johnson & Johnsonin rokotteesta. Johnson & Johnsonin rokote on saanut myyntiluvan EU:n alueella. Rokotetta ei kuitenkaan vielä anneta ihmisille EU-maissa.

Koronatartunnat

"Korona-näytteenotto" -kyltti Nuijamaan raja-asemalla. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Suomessa on 286 uutta koronatartuntaa. Uusia tartuntoja on vähän enemmän kuin maanantaina.

Eniten uusia tartuntoja on edelleen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Yhteensä korontartuntoja on todettu Suomessa tähän mennessä noin 82 600.

Uusia koronakuolemia on 3. Sairaalahoidossa on koronan takia nyt yhteensä 182 ihmistä. Tehohoidossa on 38 ihmistä.

Talven lomamatkat

Kuvassa on näkymä rannalle.
Famagustassa Kyproksella nautittiin auringosta ja merestä viime vuoden kesäkuussa. Kuva: Katia Christodoulou / EPA

Ihmiset ostavat jo paljon lomamatkoja. Suomalaiset ovat ostaneet matkoja ensi talveksi.

Matkoja on ostettu paljon Kreikkaan ja Kanariansaarille. Ihmiset haluavat mennä myös esimerkiksi Thaimaahan ja Malediiveille.

Kesäksi on ostettu vain vähän matkoja. Ihmiset eivät vielä tiedä, miten koronaepidemia kehittyy. Moneen maahan ei ehkä voi matkustaa vielä kesällä. Esimerkiksi monessa Välimeren turistikohteessa on tiukkoja koronarajoituksia.

Villieläinten kauppa

Eläintori täynnä ihmisiä.
Eläintori täynnä ihmisiä. Kuva: Ahmad Kamal / AOP

Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että elävien villieläinten myynti pitää kieltää. WHO sanoo, että eläviä nisäkkäitä ei saa myydä torilla.

Villieläimet levittävät tauteja. Varsinkin villit nisäkkäät levittävät tauteja.

WHO uskoo, että koronavirus tarttui ihmiseen eläimestä. Kiina on jo vähentänyt villieläinten kauppaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä