Tiistai 13.6.2017 (radio)

Perussuomalaiset-puolue hajoaa

Perussuomalaisista irtautuneiden kansanedustajien Uusi vaihtoehto -ryhmän puhemies Simon Elo median edessä Helsingissä 13. kesäkuuta
Simon Elo on Uusi Vaihtoehto -ryhmän vetäjä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Perussuomalaiset-puolue on hajonnut. 22 kansanedustajaa lähtee perussuomalaisista ja muodostaa oman eduskuntaryhmän. Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini on yksi lähtijöistä. Myös muut perussuomalaisten ministerit siirtyvät uuteen ryhmään, jonka nimi on Uusi Vaihtoehto. Ryhmä on valmis tukemaan Juha Sipilän hallitusta. Uusi ryhmä on eduskunnan 4. suurin.

Perussuomalaisten uusi puheenjohtaja Jussi Halla-aho on yllättynyt puolueen hajoamisesta. Halla-aho sanoo, että hän uskoi vain 1 tai 2 kansanedustajan eroon. Halla-aho syyttää lähteneitä lupausten pettämisestä. Puheenjohtajakampanjan aikana kaikki ehdokkaat olivat valmiita hyväksymään vaalituloksen.

Hallituskriisi on ohi

Pääministeri, keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä saapumassa Ylen A-Studion haastatteluun Helsingissä.
Pääministeri Juha Sipilä Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääministeri Juha Sipilä haluaa jatkaa yhteistyötä Uusi Vaihtoehto-ryhmän kanssa. Sipilä sanoo, että hallituskriisi on ratkennut ja hän ei hae eroa presidentiltä. Hallituksen nykyiset ministerit voivat jatkaa tehtävissään. Pääministeri antaa uudesta hallituksesta tiedonannon eduskunnalle.

Venäjällä poliisi käytti kovia otteita mielenosoittajiin

Poliisi pidätti satoja mielenosoittajia Moskovassa
Poliisi otti kiinni mielenosoittajia Venäjällä Kuva: EPA/ Juri Kochetkov
Venäjällä poliisi on pidättänyt yli 1500 mielenosoittajaa, jotka vastustavat Venäjän hallintoa. Mielenosoitukset kutsui koolle oppositiojohtaja Aleksei Navalny, joka tuomittiin 30 päivän vankeuteen.

Mielenosoituksia on ollut yli 100 kaupungissa eri puolilla Venäjää. Mielenosoitukset ovat olleet Venäjällä suurimpia sitten vuoden 2012.

Helsinki-helpit auttavat turisteja

Ihmisiä vihreät Helsinki-oppaan liivit yllään.
Helsinki-helpit osaavat monia kieliä. Kuva: Markku Pitkänen / Yle
Helsingin kaduilla liikkuu jälleen nuoria kaupunkioppaita eli Helsinki-helppejä. He auttavat ilmaiseksi matkailijoita, jotka saapuvat kesällä laivoilla Helsinkiin. Helsinkiin tulee suurilla risteilylaivoilla tänä kesänä noin 400 000 risteilymatkustajaa.

Kaupunkioppaita on 20 ja he osaavat hyvin eri kieliä. Heidät tunnistaa vihreistä liiveistä.

Lutikoista on tullut ongelma Helsingissä

Lude
Lutikka on noin 5-8 millimetriä pitkä. Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki, kuvaaja Marjut Räsänen
Lutikoista eli seinäluteista on tullut ongelma helsinkiläisissä taloissa. Asiantuntijat sanovat, että lutikoiden määrä on kasvanut 10 vuoden aikana selvästi. Ihmiset tuovat lutikoita mukanaan Suomeen ulkomaan matkoilta. Lutikka on leveä, litteä ja ruskea hyönteinen, joka on melko pieni.

Lutikoita on vaikea hävittää, koska ne elävät sänkyjen ja seinien pienissä raoissa. Lutikat ovat ikäviä, koska ne imevät öisin ihmisistä verta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä