Tiistai 13.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Klarnan ongelma tietoturvassa

Thiago Prudencio/SOPA
Klarna on suosittu tapa maksaa nettiostoksia. Kuva: Thiago Prudencio / AOP

Maksunvälitysfirma Klarnan järjestelmässä on tietoturvaongelma. Näin kertoo Ylen selvitys.

Klarnalla on mahdollista tilata tavaraa netistä niin, että lasku menee toiselle ihmiselle. Siksi Klarnan avulla on tehty paljon rikoksia.

Suomen viranomaisten on vaikea puuttua Klarnan toimintaan. Klarna on ruotsalainen firma, ja sillä on asiakkaita eri puolilla maailmaa.

Klarna itse sanoo, että se on parantanut asiakkaiden turvallisuutta.

Suomen tuomio peruttu

Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on Strasbourgissa, Ranskassa. Kuva: Patric Seeger / EPA

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on perunut tuomion, jonka se antoi Suomelle vuonna 2019.

Ihmisoikeustuomioistuin päätti vuonna 2019, että Suomi on rikkonut Euroopan ihmisoikeussopimusta.

Päätöksen syy oli irakilaisen miehen tapaus. Mies ei saanut turvapaikkaa Suomesta, ja hänen piti palata Irakiin. Miehen tytär sanoi, että Irakissa mies tapettiin heti.

Siksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi Suomelle tuomion ja määräsi, että Suomen pitää maksaa tyttärelle korvauksia.

Myöhemmin selvisi, että miehen tytär valehteli. Mies ei ole kuollut. Siksi Suomen tuomio on nyt peruttu.

Eurassa vakava liikenneonnettomuus

Euran kartta
Eura on noin 100 kilometriä pohjoiseen Turusta. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Eurassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus.

Onnettomuuden takia 6 ihmistä vietiin sairaalaan. Loukkaantuneiden joukossa on myös 2 lasta.

Onnettomuudessa oli mukana 2 autoa. Ne törmäsivät toisiinsa risteyksessä.

Vielä ei tiedetä, mikä oli onnettomuuden syy. Poliisi selvittää asiaa.

Eura on noin 100 kilometrin päässä Turusta ja Tampereelta.

Hellepäiviä epätavallisen paljon

Rastilan uimaranta.
Suomessa ei ole aina kylmä. Kuva: Jukka Lehto / Yle

Suomen kesä on nyt epätavallisen kuuma.

Hellepäiviä on ollut enemmän kuin tavallisesti. Hellepäivänä lämpötila on yli 25 astetta.

Kesäkuussa mitataan tavallisesti 8 hellepäivää. Tänä vuonna kesäkuussa mitattiin 25 hellepäivää.

Tänä kesänä hellettä on myös ollut koko maassa. Ylen meteorologi Anniina Valtonen sanoo, että hellelämpötiloja on mitattu usein monilla sääasemilla.

Valtonen kertoo myös, että helle jatkuu. Näyttää siltä, että hellepäiviä riittää heinäkuun loppupuolelle asti.

Vuoristorata 70 vuotta

Anna Pietilä.
Vuoristorata ja jarrumestari Anna Pietilä. Kuva: Matti Myller / Yle

Helsingin Linnanmäellä on juhlapäivä.

Linnanmäen vuoristorata täyttää tänään tiistaina tasan 70 vuotta.

Puinen vuoristorata on edelleen monen suosikkilaite.

Linnanmäen vuoristorata avattiin 13.7.1951

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä