Tiistai 13.7.2021
Klarnan ongelma tietoturvassa

Maksunvälitysfirma Klarnan järjestelmässä on tietoturvaongelma. Näin kertoo Ylen selvitys.
Klarnalla on mahdollista tilata tavaraa netistä niin, että lasku menee toiselle ihmiselle. Siksi Klarnan avulla on tehty paljon rikoksia.
Suomen viranomaisten on vaikea puuttua Klarnan toimintaan. Klarna on ruotsalainen firma, ja sillä on asiakkaita eri puolilla maailmaa.
Klarna itse sanoo, että se on parantanut asiakkaiden turvallisuutta.
Suomen tuomio peruttu
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on perunut tuomion, jonka se antoi Suomelle vuonna 2019.
Ihmisoikeustuomioistuin päätti vuonna 2019, että Suomi on rikkonut Euroopan ihmisoikeussopimusta.
Päätöksen syy oli irakilaisen miehen tapaus. Mies ei saanut turvapaikkaa Suomesta, ja hänen piti palata Irakiin. Miehen tytär sanoi, että Irakissa mies tapettiin heti.
Siksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi Suomelle tuomion ja määräsi, että Suomen pitää maksaa tyttärelle korvauksia.
Myöhemmin selvisi, että miehen tytär valehteli. Mies ei ole kuollut. Siksi Suomen tuomio on nyt peruttu.
Eurassa vakava liikenneonnettomuus
Eurassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus.
Onnettomuuden takia 6 ihmistä vietiin sairaalaan. Loukkaantuneiden joukossa on myös 2 lasta.
Onnettomuudessa oli mukana 2 autoa. Ne törmäsivät toisiinsa risteyksessä.
Vielä ei tiedetä, mikä oli onnettomuuden syy. Poliisi selvittää asiaa.
Eura on noin 100 kilometrin päässä Turusta ja Tampereelta.
Hellepäiviä epätavallisen paljon
Suomen kesä on nyt epätavallisen kuuma.
Hellepäiviä on ollut enemmän kuin tavallisesti. Hellepäivänä lämpötila on yli 25 astetta.
Kesäkuussa mitataan tavallisesti 8 hellepäivää. Tänä vuonna kesäkuussa mitattiin 25 hellepäivää.
Tänä kesänä hellettä on myös ollut koko maassa. Ylen meteorologi Anniina Valtonen sanoo, että hellelämpötiloja on mitattu usein monilla sääasemilla.
Valtonen kertoo myös, että helle jatkuu. Näyttää siltä, että hellepäiviä riittää heinäkuun loppupuolelle asti.
Vuoristorata 70 vuotta

Helsingin Linnanmäellä on juhlapäivä.
Linnanmäen vuoristorata täyttää tänään tiistaina tasan 70 vuotta.
Puinen vuoristorata on edelleen monen suosikkilaite.