Tiistai 13.8.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Väheneekö ruuan verkkokauppa?

Oikea vastaus:

Ei, se kasvaa.

2.Miksi ruuan tilaaminen internetin kautta säästää aikaa?

Oikea vastaus:

Koska kauppaan ei tarvitse mennä, vaan kauppa tuo ruuat asiakkaan kotiin.

3.Kuinka suuri on verkkokaupan osuus kaikesta ruuan myynnistä Suomen kaupoissa?

Oikea vastaus:

Alle puoli prosenttia.

4.Kuka on Sauli Niinistö?

Oikea vastaus:

Hän on Suomen presidentti.

5.Kuka on Viktor Orban?

Oikea vastaus:

Hän on Unkarin pääministeri.

6.Mitä Viktor Orban on arvostellut?

Oikea vastaus:

Suomen oikeuslaitosta.

7.Kuka tai mikä neuvottelee nyt Suomen valtion ensi vuoden budjetista?

Oikea vastaus:

Valtiovarainministeriö.

8.Mikä on Mika Lintilän virka?

Oikea vastaus:

Hän on valtiovarainministeri.

9.Kasvaako Suomen talous nyt nopeammin vai hitaammin kuin alkuvuonna?

Oikea vastaus:

Hitaammin.

10.Missä pikkupojat näkivät karhun?

Oikea vastaus:

Mikkelin keskustan lähellä.

11.Lähtivätkö pojat juoksemaan karkuun, kun he näkivät karhun?

Oikea vastaus:

Ei, he ajoivat karkuun polkupyörällä.

12.Miten poliisi tietää, että pojat oikeasti näkivät karhun?

Oikea vastaus:

Paikalta löytyi karhun jälkiä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä