Tiistai 14.11.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitkä kunnat perustavat alkavat pitää sairaalaa yksityisen firman kanssa?

Oikea vastaus:

Kemi, Tornio, Keminmaa ja Simo.

2.Missä nämä kunnat ovat?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomessa.

3.Minkä firman kanssa ne perustavat uuden firman?

Oikea vastaus:

Mehiläinen-nimisen firman kanssa.

4.Kuka tilasi selvityksen betonirakentamisesta?

Oikea vastaus:

Rakennusteollisuus.

5.Löytyikö selvityksessä ongelmia?

Oikea vastaus:

Kyllä, aika paljon.

6.Missä sairaalan rakentaminen myöhästyi, kun betoni ei ollut tarpeeksi hyvää?

Oikea vastaus:

Turussa.

7.Mikä maa on valinnut uuden suurlähettilään Suomeen?

Oikea vastaus:

USA.

8.Mikä on uuden suurlähettilään nimi?

Oikea vastaus:

Robert Frank Pence.

9.Kuka hänet valitsi?

Oikea vastaus:

Presidentti Donald Trump.

10.Mikä oli Teemu Selänteen urheilulaji?

Oikea vastaus:

Jääkiekko.

11.Kuka oli ensimmäinen suomalainen pelaaja Hall of Fame -galleriassa?

Oikea vastaus:

Jari Kurri.

12.Voiko sieniä kasvattaa kotona?

Oikea vastaus:

Kyllä voi.

13.Onko sieni kasvi?

Oikea vastaus:

Ei ole.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä