Tiistai 14.1.2020 (radio)

Ulkoministerin toimintaa tutkitaan

Pekka Haavisto eduskunnassa menossa perustulakivaliokunnan kuultavaksi.
Ulkoministeri Pekka Haavisto Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Eduskunta tutkii ulkoministeri Pekka Haaviston toimintaa.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta tutkii, onko ulkoministeri toiminut lain mukaan.

Tutkinta koskee päätöstä, jonka ulkoministeri teki siitä, miten suomalaista palautetaan al-Holin leiriltä. Jotkut kansanedustajat ovat sitä mieltä, että ulkoministeri on ehkä toiminut jotenkin väärin.

On todella harvinaista, että ministerin toimintaa tutkitaan tällä tavalla.

Al-Holin leirillä on suomalaisia aikuisia, jotka ovat lähteneet mukaan Isis-terrorijärjestöön.

Leirillä on myös lapsia. Leiriltä on tuotu Suomeen 2 lasta.

Nokia irtisanoo työntekijöitä

Verkkoyhtiö Nokian pääkonttori Espoossa.
Nokian verkkoyhtiön pääkonttori on Espoossa. Kuva: Aku Häyrynen / Lehtikuva

Suomalainen verkkolaitevalmistaja Nokia aikoo irtisanoa paljon työntekijöitä.

Nokia aloittaa yt-neuvottelut ensi viikolla.

180 työntekijää menettää ehkä työpaikan.

Nokialla on Suomessa tällä hetkellä yhteensä noin 6 000 työntekijää.


Iranissa on pidätetty ihmisiä

Lapsen kenkä maassa.
Onnettomuudessa kuoli 176 ihmistä. Mukana oli myös pieniä lapsia. Kuva: Borna Ghassemi / AFP

Iranissa viranomaiset ovat pidättäneet monta ihmistä lentokoneen putoamisen takia.

Viranomaiset sanovat, että ihmiset, jotka on pidätetty ovat ehkä sekaantuneet lentokoneen putoamiseen.

Viime viikolla Iranissa putosi ukrainalaisen lentoyhtiön kone. Iran kertoi myöhemmin, että Iranin sotilaat olivat ampuneet vahingossa ohjuksen lentokonetta päin.

Lentokoneessa oli 176 ihmistä ja he kuolivat kaikki.

Ihmiset olivat monesta eri maasta.

Lintuja ja perhosia katoaa

Varpunen.
Varpunen on Suomessa erittäin uhanalainen lintu. Se tarkoittaa, että varpunen katoaa ehkä kokonaan. Kuva: Maarit Siitonen

Euroopasta katoaa koko ajan lintuja ja hyönteisiä. Tutkijat sanovat, että luonnon monimuotoisuus vähenee. .

Lintuja kuolee erityisesti niillä alueilla, missä viljellään maata.

Maanviljelyssä käytetään tuholaismyrkkyjä. Myrkyt tappavat hyönteisiä eikä linnuilla ole enää ruokaa.

Perhoset kuolevat, koska luonnonniittyjä on enää vähän.


Keskiviikkona voi tulla talven lämpöennätys

Norjan Honningsvågissa satoi maanantain vastaisena yönä jopa 60 senttiä lunta.
Tämä kuva on Norjasta. Pohjois-Norjassa satoi tänään 60 senttiä lunta. Kuva: Raymond Elde / Radio Nordkapp

Huomenna keskiviikkona Suomessa on poikkeuksellisen lämmin päivä.

Huomenna voi etelässä tulla talven lämpöennätys. Yleensä talvella puhutaan pakkasennätyksistä.

Tämä talvi on ollut poikkeuksellisen lämmin eli lauha.

Huomenna vain Lapissa on pakkasta.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä