Tiistai 14.12.2021 (radio)

Vankiloiden vartijapula

Turun vankilan vartija nojaamassa kaltereihin.
Vartijapula on suurinta isoissa vankiloissa. Kuva: Saana Sjöblom-Hasselblatt / Yle

Vankiloissa on pulaa vartijoista. Syy on se, että vanginvartijoiden koulutuspaikkoja on vähennetty noin 10 vuotta sitten. Nyt vanginvartijan työhön ei tule tarpeeksi päteviä hakijoita.

Vankiloissa on töissä paljon sijaisia, joilla ei ole riittävää koulutusta. Vanginvartijat sanovat, että työ on raskaampaa, koska vartijoita on liian vähän. Sijaisten opettaminen lisää vanginvartijoiden työtä.

Vartijapula on suurinta isoissa vankiloissa, esimerkiksi Sukevalla, Turussa ja Helsingissä.

Norjan koronatoimet

Suomen ja Norjan raja Utsjoella.
Norja tiukentaa koronatoimia rajalla. Kuva: Sara Kelemeny / Yle

Norja tiukentaa koronarajoituksia. Kaikkien ihmisten, jotka saapuvat Norjaan, pitää käydä koronatestissä. Syy on koronaviruksen omikron-muunnos, joka leviää Norjassa nopeasti.

Norja kieltää myös alkoholitarjoilun ravintoloissa ja baareissa kuukauden ajaksi. Tarkoitus on vähentää ihmisten kokoontumisia.

Norjassa omikron-tartuntojen määrä on kaksinkertaistunut viikossa.

Suomen koronaluvut

Kaksi vihreää kylttiä, joissa lukee Koronatestaus Drive-in, taustalla autoja jonossa.
Kyltti ohjaa koronatestiin. Kuva: Mia Sivula / Yle

Suomessa on raportoitu tiistaina melkein 1700 uutta koronavirustartuntaa.

Uusia koronakuolemia on 2.

Sairaaloissa on lähes 300 koronapotilasta. Heistä 52 koronapotilasta on tehohoidossa.

Niinistö keskusteli Putinin kanssa

President Sauli Niinistö skakar hand med Rysslands president Vladimir Putin.
Sauli Niinistö ja Vladimir Putin ovat myös tavanneet. Tiistaina he puhuivat puhelimessa. Kuva: Mikhail Metzel/TASS All Over Press

Presidentti Sauli Niinistö on puhunut puhelimessa Venäjän presidentin Vladimir Putinin kanssa tiistaina.

Niinistö sanoi Putinille, että Ukrainan tilanne huolestuttaa Niinistöä.

Niinistö sanoi Putinille, että Ukrainan tilanteeseen on hyvä saada diplomaattinen ratkaisu, eli tilanteesta on hyvä sopia ilman sotilaallista voimankäyttöä.

Aluevaalit

Pirkanmaan hyvinvointialueen toimisto Finmedi 5:ssa Tampereella
Suomeen tulee 21 hyvinvointialuetta. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Aluevaalien ehdokasasettelu on päättynyt. Ehdokasasettelu päättyi tiistaina iltapäivällä. Aluevaaleihin ilmoitettiin yli 10 000 ehdokasta. Mikään puolue ei saanut ehdokaslistoja täyteen.

Suomen ensimmäiset aluevaalit järjestetään 23. tammikuuta. Vaaleissa valitaan edustajat aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät hyvinvointialueiden palveluista.

Suomeen tulee 21 hyvinvointialuetta. Hyvinvointialueet järjestävät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimen maaliskuusta alkaen.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Keskiviikkona tulee sateita.

Sää on keskiviikkona pilvistä. Etelässä tulee vesikuuroja, muualla maassa tulee lumikuuroja. Lämpötila vaihtelee etelän +3 asteen ja pohjoisen -7 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä