Tiistai 14.4.2020 (radio)

Suomi sai suojavarusteita

Sairaanhoitaja seisoon ikkunan edessä suojavarusteissa.
Suomessa on pula tällaisista suojavarusteista. Kuva: Lehtikuva

Suomessa on kova pula suojavarusteista, joita monet työntekijät tarvitsevat koronaviruksen takia esimerkiksi sairaaloissa ja hoivakodeissa.

Suomi sai tänään Kiinasta suojavarusteita. Kiinasta tuli rahtikoneella suu- ja nenäsuojaimia.

Suojavarusteet testataan ensin, jotta tiedetään, ovatko ne varmasti hyviä.

Suomi saa ehkä huomenna lisää suojavarusteita Kiinasta.


Uudenmaan eristys loppuu sunnuntaina

Varusmies ja poliiseja tarkastuspisteellä Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rajalla kantatiellä 52 Raaseporissa.
Uudenmaan raja on ollut kiinni yli 2 viikkoa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen hallitus ilmoittaa huomenna, jatketaanko Uudenmaan eristämistä.

Hallitus saa terveysviranomaisilta tietoja siitä, mikä on koronaepidemian tilanne Suomessa.

Sitten hallitus päättää, jatketaanko Uudenmaan eristämistä.

Alkuperäinen suunnitelma on, että Uudenmaan eristys loppuu ensi sunnuntaina. Näyttää siltä, että eristys loppuu suunnitelman mukaan.

Koronavirustartuntojen määrä kasvaa Uudellamaalla. Terveysviranomaiset sanovat kuitenkin, että tilanne on hallinnassa.

Valmistujaisjuhlat voi järjestää etäyhteydellä

kahvikuppeja juhlapöydässä
Tänä keväänä valmistujaisjuhlat pitää järjestää eri tavalla kuin yleensä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Koulut ovat saaneet ohjeet siitä, miten ne voivat järjestää juhlat oppilaille.

Ohje koskee ammatillisiä oppilaitoksia ja lukioita.

Oppilaitokset lähettävät postissa todistukset oppilaille, jotka valmistuvat ammattiin tai saavat ylioppilastodistuksen.

Oppilaitokset voivat järjestää etäyhteydellä valmistujaisjuhlan lauantaina 30. toukokuuta.

Oppilaitokset voivat myöhemmin järjestää yhteisjuhlan.

Se voi olla esimerkiksi elokuussa, jos silloin saa järjestää juhlia, joissa on paljon ihmisiä.

Somaliankielisillä paljon koronatartuntoja

Somalinkielinen teksti, jossa lukee koronatietoa somaliksi
Ylellä on koronauutisia myös somaliankielellä. Kuva: Maiju Hakalahti / Yle

Helsingissä koronavirustartunnat lisääntyvät erityisesti somaliankielisillä ihmisillä.

Helsingissä on todettu yli 1000 tartuntaa. Niistä lähes 200 on somaliankielisellä ihmisellä.

Helsingin kaupunki miettii yhdessä Somaliliiton kanssa, miten tietoa saadaan paremmin somaliankielisille ihmisille.

Helsingin kaupunki yrittää myös selvittää, miksi tartunnat leviävät.

Koronarajoitukset pitää ottaa huomioon esimerkiksi ramadanin päättymisen juhlassa.

Selkouutisten verkkosivulta löydät tietoa koronasta eri kielillä.


Tietoa koronasta eri kielillä: https://yle.fi/uutiset/3-11268719.


Keskiviikkona on sateista

Sateinen Kauppatori Helsingissä pääsiäissunnuntaina.
Viime päivinä on satanut räntää ja lunta koko maassa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva


Huomenna keskiviikkona on sateista.

Päivällä Länsi-Suomessa paistaa aurinko. Muualla sataa räntää ja lunta.

Lämpötila on selvästi plussan puolella. Sateessa on vähän viileämpää.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä