Tiistai 14.5.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta ehdokasta on Suomen eurovaaleissa?

Oikea vastaus:

Noin 270.

2.Kuinka suurella osalla heistä on paikka kunnanvaltuustossa?

Oikea vastaus:

30 prosentilla.

3.Kuinka monta kasanedustajaa on ehdokkaana eurovaaleissa?

Oikea vastaus:

15.

4.Saavatko monet tiet uuden päällysteen tänä kesänä?

Oikea vastaus:

Eivät. Maanteitä päällystetään vähemmän kuin ennen.

5.Mikä on syy tilanteeseen?

Oikea vastaus:

Pienten teiden päällystämiseen ei ole rahaa.

6.Mitä ovat vaihtoehtoiset hoidot?

Oikea vastaus:

Ne ovat hoitoja, joita ei anneta sairaaloissa.

7.Mitä esimerkkejä on vaihtoehtoisista hoidoista?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi aromaterapia ja vyöhyketerapia.

8.Kuinka moni suomalainen asuu yksin?

Oikea vastaus:

Viime vuonna 1,2 miljooaa suomalaista asui yksin.

9.Kuka edustaa Suomea Euroviisuissa?

Oikea vastaus:

Darude eli Ville Virtanen yhdessä Sebastian Rejmanin kanssa.

10.Milloin selviää, mikä maa voittaa Euroviisut tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Lauantaina.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä