Tiistai 14.5.2019 (radio)


Moni eurovaaliehdokas on myös kunnanvaltuutettu

Ennakkoäänestyksen lähetekirje
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monet eurovaaliehdokkaat ovat myös kuntien valtuustoissa, kertoo Kuntaliiton selvitys.

Euroedustajan eli mepin paikkaa tavoittelee noin 270 ehdokasta. Noin 30 prosenttia heistä on myös kunnanvaltuutettuja.

Osa eurovaaliehdokkaista oli ehdolla myös tämän kevään eduskuntavaaleissa. 15 myös valittiin eduskuntaan.

Europarlamenttiin valitaan Suomesta yhteensä 13 edustajaa.

Eurovaalien ennakkoäänestys alkaa huomenna keskiviikkona. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 26. toukokuuta.

Tietöihin on rahaa aiempaa vähemmän

Asfaltointityötä Hämeenlinnan keskustassa.
Asfalttitöitä Hämeenlinnan keskustassa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Maanteitä päällystetään tänä vuonna paljon vähemmän kuin ennen. Päällystystöitä tehdään noin 1 500 kilometriä.

Väylävirasto kertoo, että tänä kesänä vain kaikkein vilkkaimpia teitä kunnostetaan. Pienempien teiden kunnostamiseen ei ole rahaaa. Siksi nopeusrajoituksia pitää alentaa monilla teillä.

Tämän kesän päällystystyöt ovat jo alkaneet. Etelä-Suomessa ensimmäiset tietyöt on jo tehty.

Vaihtoehtohoitoja käytetään melko paljon

Vyöhyketerapiaa
Tässä annetaan vyöhyketerapiaa. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Terveyttä hoidetaan myös vaihtoehtoisilla hoidoilla.

Vaihtoehtoiset hoidot ovat hoitoja, joita ei anneta sairaaloissa. Niitä ei ole tutkittu samalla tavalla kuin hoitoa, jota lääkäri antaa.

Vaihtoehtoisia hoitoja ovat esimerkiksi erilaiset yrtit, aromaterapia ja vyöhyketerapia.

Noin 20 prosenttia suomalaisista on käyttänyt jotakin vaihtoehtoista hoitoa.

1,2 miljoonaa suomalaista asuu yksin

Kerrostaloja Lappeenrannan satamassa
Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Noin 1,2 miljoonaa ihmistä asui Suomessa yksin viime vuonna.

Tilastokeskus kertoo, että määrä kasvoi vuodessa 2,5 prosenttia. Jo yli 40 prosenttia kaikista kotitalouksista oli 1 asukkaan koteja.

Viime vuonna 2 hengen kotitalouksien määrä kasvoi, mutta suurempien kotitalouksien määrä väheni.

Darude kisaa Euroviisuissa

Darude ja Sebastian Rejman harjoituksissa Tel Avivissa.
Darude ja Sebastian Rejman harjoituksissa Tel Avivissa. Kuva: Andres Putting

Suomen euroviisuedustaja Darude eli Ville Virtanen yrittää tänään päästä Euroviisujen finaaliin.

Illan semifinaalissa Tel Avivissa Israelissa esiintyy 17 maata, joista 10 pääsee jatkoon. Darude ja laulaja Sebastian Rejman esiintyvät semifinaalissa numerolla 3.

Lähetys alkaa kello 22.05 Radio Suomessa ja 21.25 TV 2:ssa.

Euroviisujen toinen semifinaali on torstaina ja viisufinaali lauantaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä