Tiistai 14.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Jyväskylän tulipalo

Palaneen talon tuhoutuneita kattorakenteita.
Senioritalon tulipalossa tuli levisi epätavallisen nopeasti. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Jyväskylän tulipaloa tutkitaan.

Tulipalo syttyi viime viikonloppuna jyväskyläläisessä senioritalossa, jossa asuu paljon vanhoja ihmisiä. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut tulipalossa.

Tutkijat haluavat tietää, miksi tuli levisi niin nopeasti. Rakennus on melko uusi kerrostalo.

Tulipalo alkoi kynttilästä, joka oli parvekkeella. Tuli pääsi leviämään kerrostalossa nopeasti, jopa yläkerroksista alakerroksiin päin. Se ei ole tavallista.

Nyt tutkitaan, onko talossa rakenteita, joita pitkin tuli pääsi leviämään. Tutkimus voi kestää kauan.

Ministeri Haaviston toiminta

Pekka Haavisto.
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Suomessa tutkitaan ulkoministeri Pekka Haaviston toimintaa.

Tutkinta liittyy al-Holin leiriin. Al-Holin leiri on Syyriassa, ja siellä asuu Isis-terroristien perheenjäseniä. Joukossa on myös suomalaisia naisia ja lapsia.

Suomessa on riidelty siitä, pitääkö al-Holin suomalaisia auttaa. Asia on vielä kesken, mutta ulkoministeri Haavisto on tehnyt asiasta joitakin päätöksiä.

Nyt tutkitaan, onko Haavisto toiminut oikein, vai onko hän rikkonut lakia. Poliisi on tehnyt esitutkinnan, ja nyt asiaa tutkitaan eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.

Ulkoministeri Haavisto on itse sitä mieltä, että hän ei ole rikkonut lakia.

Koronatartunnat

Mies pesee käsiään nestesaippualla ja vedellä kylpyhuoneessa.
Suomalaiset ovat noudattaneet koronaohjeita hyvin, ja uusia koronatartuntoja on tullut vain vähän. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronatartuntojen määrä maailmalla kasvaa.

Koko maailmassa on jo yli 13 miljoonaa koronatartuntaa. Koronatartuntoja on todennäköisesti maailmalla enemmän, mutta kaikkia koronatartuntoja ei löydetä tai raportoida.

Suomen koronatilanne on hyvä. Tiistaina kerrottiin vain 6 uudesta tartunnasta. Yhteensä 7301 suomalaista on saanut koronatartunnan.

Alkon myynti

Kaksi laatikkoviinipakettia miehen kädessä.
Suomalaiset ostivat alkoholia kotiin, kun ravintolat olivat koronan takia kiinni. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Alkon myynti on kasvanut tänä vuonna. Suomalaiset ovat ostaneet alkoholijuomia enemmän kuin tavallisesti.

Esimerkiksi tämän vuoden kesäkuussa Alko myi noin 20 prosenttia enemmän juomia kuin viime vuoden kesäkuussa. Erityisesti viinit olivat suosittuja.

Syy Alkon hyvään myyntiin on korona. Koronakriisin aikana ravintolat olivat kiinni, ja ihmiset ovat viettäneet paljon aikaa kotona.

Nyt ravintolat saavat jo olla auki vapaasti. Siksi Alkon myynti ei ehkä enää loppuvuoden aikana kasva paljon.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä