Tiistai 14.9.2021 (radio)

Ravintoloiden koronarajoitukset

Kokki Henri Alèn ja kylmäkkö Saska Ruutiainen työskentelivät ravintola Pastiksen keittiössä.
Kokki Henri Alèn ja kylmäkkö Saska Ruutiainen valmistelivat illallista ravintola Pastiksen keittiössä 16. kesäkuuta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Hallitus lieventää vähän ravintoloiden ja baarien koronarajoituksia. Suuressa osassa Suomea ravintolat saavat olla auki tunnin kauemmin kuin nyt. Uudet rajoitukset alkavat torstaina.

Ravintolat sanovat, että hallituksen päätös on huono. Ravintoloiden mielestä rajoitukset pitää lopettaa kokonaan.

Rokotukset

Nuori poika istuu rokotettavana jumppasalissa.
Nuori poika istuu rokotettavana jumppasalissa. Kuva: Etienne Laurent / EPA

2 koronarokotetta on saanut Suomessa nyt yli 64 prosenttia yli 12-vuotiaista ihmisistä.

THL kertoo, että 2 rokotetta on saanut lähes 3,14 miljoonaa ihmistä.

Suomen talous

Ruokakoria kantava henkilö kauppakeskuksen liukuportaissa.
Suomen talous kasvaa nopeasti. Näin sanoo Pellervon taloustutkimus. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen talous kasvaa nyt nopeasti. Näin sanoo Pellervon taloustutkimus.

Pellervon taloustutkimus arvioi, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 3,7 prosenttia ja ensi vuonna 4 prosenttia.

Maaliskuussa Pellervon taloustutkimus arvioi, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 2,5 ja ensi vuonna 3,5 prosenttia.

Suomen talous kasvaa nyt nopeammin kuin tavallisesti. Kasvu voi hidastua, koska monessa työpaikassa on liian vähän työntekijöitä.

Putin karanteeniin

Vladimir Putin Valamossa
Venäjän presidentti Vladimir Putin. Kuva: EP​A/ALEXEI DRUZHININ / SPUTNIK / KREMLIN / POOL

Venäjän presidentti Vladimir Putin jää karanteeniin. Syynä on, että Putinin lähipiirissä on koronatartunta.

Putin tapasi maanantaina Moskovassa Syyrian presidentin Bashar al-Assadin. Putin on aikaisemmin ottanut koronarokotuksen.

Kuumuus

Henkilö makaa betonilla suihkulähteen alla.
Cordobassa Espanjassa mitattiin elokuussa 44 - 46 asteen lämpötiloja. Kuva: Salas / EPA

Maapallolla on yli 50 astetta lämmintä useammin kuin aikaisemmin. Näin kertoo Britannian yleisradioyhtiön BBC:n selvitys.

Vuosina 2010-2019 maailmassa mitattiin yli 50 asteen lämpötila 26 kertaa vuodessa. Tämä on lähes 2 kertaa enemmän kuin vuosina 1980-2009.

1980-luvun alussa yli 50 asteen lämpötiloja oli vain Lähi-idässä ja Persianlahden alueella. Myöhemmin yli 50 asteen lämpötiloja on ollut myös Pohjois-Afrikassa ja Kalifornian alueella Pohjois-Amerikassa. Tänä kesänä lämpötila nousi lähelle 50 astetta myös Kanadassa ja Etelä-Euroopassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä