Tiistai 15.10.2019 (radio)

Kunnille lisää rahaa terveydenhoitoon

Krista Kiuru
Peruspalveluministeri Krista Kiuru. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Kunnat saavat lisää rahaa terveydenhoitoon. Kunnat saavat valtiolta rahaa, että ne voivat palkata lisää lääkäreitä ja lyhentää hoitojonoja.

Hallituksen perustapalveluministeri Krista Kiuru sanoo, että valtio antaa ensi vuonna lisää rahaa terveydenhoitoon 70 miljoonaa euroa. Neljän vuoden aikana terveydenhuoltoon annetaan kunnille noin 200 miljoonaa euroa.

Rakentaminen vähenee

Kerrotaloja rakennusvaiheessa
Talonrakennuksien aloitukset vähenevät ensi vuonna 16%, ennustaa Rakennusteollisuus. Kuva: Antti Ruonaniemi / Yle

Asuntojen rakentaminen hidastuu. Rakennusteollisuus sanoo, että ensi vuonna aletaan rakentaa vähemmän taloja, kuin tänä vuonna.

Uusien kerrostalojen aloitus vähenee ensi vuonna 16 %. Työmailta vähenee tuhansia työpaikkoja.

Vain Helsingin seudulla rakentaminen ei vähene. Helsingin seudulla rakentaminen on vilkasta myös ensi vuonna.

Kurdit vastahyökkäykseen

Turkkilaisia ja turkkilaistaustaisia syyrialaisia taistelijoita kuvattuna Turkin rajan läheisyydessä Manbijissa.
Turkin taistelijoita Manbijissa. Kuva: Zein Al Rifai / AFP

Syyriassa kurdijoukot ovat aloittaneet vastahyökkäyksen Turkkia vastaan Pohjois-Syyriassa.

Kurdijoukot ja Turkin joukot ovat taistelleet Ras al-Ainin kaupungin lähellä.

USA on asettanut pakotteita Turkille. USA sanoo, että Turkin pitää lopettaa hyökkäys Syyriaan. USA lopettaa esimerkiksi kauppaneuvottelut Turkin kanssa.

Opiskelijaravintolat luopuvat naudanlihasta

Lehmä laitumella.
Naudat tuottavat hiilidioksidia. Kuva: Touko Yrttimaa

Helsingin yliopiston opiskelijaravintolat lopettavat naudanlihan käytön.

Opiskelijaravintolat eivät enää ensi vuonna tarjoa ruokaa, jossa on naudanlihaa. Myöskään voileivissä tai salaateissa ei enää käytetä naudanlihaa.

Helsingin yliopiston opiskelijaravintolat haluavat vähentää hiilidioksidipäästöjä, joita tulee nautojen kasvatuksesta.

Kela avasi selkokieliset verkkosivut

Kelan logo ikkunassa.
Kela. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kela on avannut selkokielisen verkkosivun. Kelan selkokielisellä verkkosivulla kerrotaan helpolla suomen kielellä kelan etuuksista eli avustuksista, joita kelalta voi saada.

Verkkosivuilla kerrotaan esimerkiksi asumistuesta, työttömyyspäivärahasta, äitiysrahasta, isyysrahasta, eläkkeistä ja muuttamisesta Suomeen.

Kela on avannut selkokieliset sivut tänään tiistaina 15.10., koska tänään vietetään selkeän kielen päivää.

(Voit tutustua sivuihin tästä www.kela.fi/web/selkosuomi )

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä