Tiistai 15.12.2020 (radio)


Suomen koronaluvut

Laboratotiotekniikan opiskelija Sanni Ouni tutkii koronanäytteitä Fimlabin laboratoriossa Tampereella.
Koronatesteissä löytyy uusia koronatartuntoja. Kuva: Antti Eintola / Yle

Suomessa on raportoitu 5 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut koronan takia yhteensä 466 ihmistä.

Suomessa raportoitiin tiistaina myös 349 uutta koronatartuntaa.

Pirkanmaan koronasuositukset

TAYSin sairaalarakennus Tampereella joulukuussa 2020.
Kuva: Miikka Varila / Yle

Pirkanmaan eli Tampereen seudun koronasuositukset jatkuvat tammikuun 10. päivään asti. Asiasta päätettiin tiistaina.

Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi sisäliikuntatilat on syytä pitää kiinni eikä yli 10 hengen tilaisuuksia ole hyvä järjestää.

D-vitamiini

D-vitamiini kapseleita purkista pöydälle.
D-vitamiinitabletit ovat Suomessa tarpeen pimeän talven aikana. Kuva: Yle, Tero Kyllönen

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri eli HUS suosittelee vanhoille ihmisille D-vitamiinia.

HUS sanoo, että kaikkien yli 70-vuotiaiden on hyvä ottaa D-vitamiinia 20 milligrammaa joka päivä.

D-vitamiini voi pienentää hengitystieinfektion riskiä, ja se on korona-aikana tärkeää. Koronavirustartunnasta voi tulla tosi paha, jos potilaan hengitysteissä on myös muita bakteeri- tai virusinfektioita.

Luonnon D-vitamiinia saa auringonvalosta ja joistakin ruuista, esimerkiksi rasvaisista kaloista ja kananmunista. Suomessa monet tarvitsevat lisäksi D-vitamiinitabletteja. Esimerkiksi tummaihoiset ja vanhat ihmiset kärsivät usein D-vitamiinin puutteesta.

Ulkoministerin luottamus

Ulkoministeri Pekka Haavisto poistui hetkeksi eduskunnan täysistunnosta Helsingissä.
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Ulkoministeri Pekka Haavisto on saanut eduskunnan luottamuksen. Se tarkoittaa, että Haavisto voi jatkaa ulkoministerin työtä.

Eduskunnan äänestyksessä hallituspuolueet äänestivät Haaviston puolesta. Oppositiopuolueet äänestivät Haavistoa vastaan.

Kysymys oli siitä, toimiko ulkoministeri Haavisto väärin al-Holin asiassa. Haavisto halusi saada suomalaiset lapset pois syyrialaiselta al-Holin leiriltä, jossa asuu Isis-terroristien perheenjäseniä. Haavisto yritti myös siirtää toiseen tehtävään virkamiehen, joka oli asiassa eri mieltä Haaviston kanssa.

Viime viikolla Haavisto sai moitteet eduskunnan perustuslakivaliokunnalta al-Holin tapauksen takia. Nyt oppositiopuolue perussuomalaiset halusi, että koko eduskunta äänestää Haaviston luottamuksesta.

Sää

sääkartta
Kuva: Yle

Keskiviikko on sateinen päivä. Idässä ja pohjoisessa sataa lunta, muualla sataa vettä.

Keskiviikon lämpötila on 0 ja +5 asteen välillä, vain Lapissa on pakkasta.

Torstain sää on kuiva. Etelässä lämpötila on torstaina nollan tienoilla, mutta pohjoisessa on kova pakkanen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä