Tiistai 1.5.2018 (radio)

Vappu sujui perinteisesti mutta koleassa säässä

Vappupallon myyjiä Tampereen keskustorilla
Vappupalloja myytiin tänä vappuna koleassa säässä. Kuva: Terri Niemi / Yle

Vapun juhlinta on sujunut Suomessa enimmäkseen iloisesti ilman vakavia välikohtauksia. Poliisi on selvittänyt erilaisia nahinoita ja häiritsevää käyttäytymistä.

Vapun liikenteessä on ollut rattijuoppojen lisäksi paljon huumekuskeja.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ottivat vastaan perinteiset vapun musiikkitervehdykset Presidentinlinnassa. Tilaisuus oli sisätiloissa sateen vuoksi.

Vappu on poliittisten puheiden aikaa

Työväen vappukulkue Helsingissä, vapunpäivänä 1. toukokuuta 2017.
Työväen vappukulkue Helsingissä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Vappuna poliitikot ovat jälleen pitäneet puheita.

Hallituspuolueet ja oppositiopuolueet ovat olleet erimielisiä perinteisissä vappupuheissa. Oppositio sanoi, että hallitus on Suomen historian epäpätevin ja sen politiikka vihamielinen naisia kohtaan.

Hallituksen edustajat kiittivät hallituksen talouspolitiikkaa ja sanoivat, että 3 vuoden aikana 90 000 suomalaista on päässyt töihin.

Väärennettyjä lääkkeitä aletaan torjua apteekeissa

Tullin takavarikoimia lääkkeitä.
On harvinaista, että Suomessa apteekkiin päätyy väärennettyjä lääkkeitä. Tulli löytää väärennöksiä usein. Kuva: Tulli

Väärennettyjen lääkkeiden pääsyä apteekkeihin aletaan torjua.

Jokaiseen lääkepakkaukseen tulee oma tunniste. Tunnisteen koodi skannataan eli luetaan sähköisesti, ennen kuin lääke annetaan asiakkaalle. Järjestelmä tarkistaa, että lääke on aito ja että se löytyy kansallisesta tietokannasta.

Järjestelmä on voimassa koko Euroopassa viimeistään ensi vuoden helmikuussa. Vielä ei tiedetä, nostaako muutos lääkkeiden hintoja

Suomessa on löytynyt väärennöksiä apteekissa vain 2 kertaa. Suurin osa väärennöksistä myydään netissä ja katukaupassa.

Yhdysvallat lykkäsi tuontitulleja kuukaudella

Donald Trump
Donald Trump Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump lykkää teräksen ja alumiinin tuontitulleja. Euroopan unioni, Kanada ja Meksiko saavat kuukauden lisäaikaa neuvotella tulleista Yhdysvaltain kanssa. Tullien piti tulla voimaan vapunpäivänä.

EU on saanut tulleista määräaikaisen vapautuksen. Tullit vaikeuttavat terästeollisuuden vientiä Yhdysvaltoihin.

Presidentti Trump on perustellut tulleja Yhdysvaltain kansallisella turvallisuudella. Terästeollisuudesta on hävinnyt työpaikkoja, ja Trump lupasi vaalikampanjassa työpaikkoja takaisin.

Euroopan komissio vaatii EU:lle pysyvää erivapautta Yhdysvaltain tuontitulleista. Komission mielestä tulleja ei voida perustella kansallisella turvallisuudella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä