Tiistai 15.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Sote-uudistus

TAYSin sairaalarakennus Tampereella joulukuussa 2020.
Tampereen yliopistosairaala TAYS. Kuva: Miikka Varila / Yle

Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus eli sote-uudistus on edennyt paljon. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt ehdotuksen sote-uudistuksesta. Valiokunta kannattaa ehdotusta.

Eduskunta päättää sote-uudistuksesta ehkä jo ensi viikolla.
Sote-uudistuksessa sosiaali- ja terveyspalvelut ja palo- ja pelastustoimi siirretään kunnilta 21:lle hyvinvointialueelle.

Sote-uudistuksen tarkoitus on, että suomalaiset saavat hyvin sosiaali- ja terveyspalveluita joka puolella Suomea.

Kausityöntekijät

ukrainalaiset kausityöntekijät lastaavat persiljan kasvatusalustoja Varpio puutarhalla
Ulkomaalaisia kausityöntekijöitä Varpio puutarhalla. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Suomalaisille marjatiloille tulee myös tänä kesänä paljon kausityöntekijöitä ulkomailta.

Marjatiloille tulee ulkomailta yli 10 000 kausityöntekijää. Suuri osa heistä tulee Ukrainasta. Marjanpoimijoita tulee Suomeen yli 50 tilauslennolla.

Marjatilojen pitää tehdä koronasuunnitelma. Suunnitelmassa pitää lukea, miten marjatiloilla suojaudutaan koronatartunnoilta tai mitä tehdään, jos joku työntekijä sairastuu koronatautiin.

Koronarajoitukset

Satama open air.
Monilla alueilla voi taas järjestää kokoontumisia ilman rajoitusta. Kuva: Risto Koskinen / Yle.

Koronatilanne on parantunut ja koronarajoituksia on vähennetty. Helsingin seudulla, Keravalla ja Keski-Uudellamaalla saa nyt järjestää kokoontumisia, mutta kokoontumisissa pitää olla turvavälit.

Itä-Uudellamaalla ja melkein koko Länsi-Uudellamaalla kokoontumisrajoitukset ovat päättyneet ja alueilla saa järjestää kokoontumisia ilman turvavälejä.

Uusia koronatartuntoja on raportoitu tiistaina 73.

Myrsky

Koivu kaatuneena rivitalon päälle.
Myrsky kaatoi puita myös esimerkiksi talojen päälle. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Suomessa on ollut myrsky. Myrsky katkaisi viime yönä ja tiistaina päivällä sähköt monista kodeista.

Ilman sähköä oli tiistaina päivällä yli 60 000 kotia. Sähkövikoja on korjattu koko päivä.

Myrsky myös irrotti rannoista laitureita ja taloista kattopeltejä. Myrsky kaatoi myös paljon puita.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Keskiviikon sääkartta.

Sää on keskiviikkona laajoilla alueilla selkeää. Välillä taivaalla voi olla pilviä. Enimmäkseen on poutaa eli ei sada.

Maan pohjoisosassa ja Pohjois-Karjalassa voi tulla sadekuuroja.

Lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa 15 ja 22 asteen välillä. Pohjoisessa lämpötila on 10 ja 15 asteen välillä


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä