Tiistai 16.10.2018 (radio)

Eduskunta kiisteli potkujen antamisesta

Juha Sipilä ja Jari Lindström.
Pääministeri Juha Sipilä ja työministeri Jari Lindström eduskunnassa. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Suomessa kiistellään työntekijöiden irtisanomisesta eli potkujen antamisesta. Hallitus haluaa lakimuutoksen, joka helpottaa pienen firman mahdollisuuksia antaa työntekijälle potkut.

Sanotaan, että pienten firmojen on helpompaa palkata ihmisiä, jos firmat voivat antaa myös potkut helpommin kuin nykyään. Työntekijöiden liitot vastustavat hallituksen lakiehdotusta.

Hallitus vei kiistan eduskuntaan, joka keskusteli siitä tänään. Hallituspuolueet puolustivat ehdotusta työllisyyden parantumisella. Muut puolueet syyttivät hallitusta riitelystä työntekijöiden järjestöjen kanssa.

Rakennusten kosteus iso suomalainen ongelma

Asunnon katossa kosteusvaurio.
Rakennusten kosteusongelmat ovat suomalaisten mielestä suuri yhteiskunnan ongelma. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Lähes kaikki suomalaiset ajattelevat, että rakennusten kosteus ja huono sisäilma ovat Suomessa tosi suuri ongelma.

Suomessa selvitettiin kyselyllä ihmisten ajatuksia rakentamisen ongelmista. Yli puolet sanoi, että ennen Suomessa rakennettiin talot paremmin kuin nyt. Yli puolet ajattelee, että suomalaisella rakentamisella ei enää ole hyvä maine.

Kyselyn tilasi rakennusyhtiö Peab. Siihen vastasi yli 1000 ihmistä.

Kela kyllästyi taksiongelmiin Uudellamaalla

Kelakyytejä kuljettavan taksin laitteistoa
Kela kyllästyi taksien myöhästelyyn Uudellamaalla. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Kela lopettaa taksiyhteistyön Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy:n kanssa Uudellamaalla. Kela kertoo, että se ei ole tyytyväinen firman toimintaan.

Kela etsii nyt uuden taksifirman, jonka kanssa tehdään sopimus Kela-matkojen ajamisesta. Uusi firma aloittaa ehkä huhtikuussa. Siihen asti Kela-taksi tilataan Uudellamaalla samasta numerosta kuin nyt.

Audi maksaa 800 miljoonan euron sakot

Diesel-auton pakoputket lähikuvassa.
Autojen päästöistä on puhuttu paljon viime vuosina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Saksalainen autotehdas Audi maksaa 800 miljoonaa euroa sakkoja. Viranomaiset ovat määränneet sakot, koska Audin dieselautot ovat saastuttaneet enemmän kuin Audi on ilmoittanut.

Autojen päästöt ovat olleet paljon julkisuudessa. Jotkut autotehtaat huijasivat, kun niiden autojen päästöjä mitattiin.

Arto Paasilinna on kuollut

Arto Paasilinna.
Arto Paasilinna kirjoitti 35 romaania ja paljon muita kirjoja. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Kirjailija Arto Paasilinna on kuollut. Paasilinna oli tosi menestynyt kirjailija. Hän kirjoitti kymmeniä kirjoja. Moni muistaa esimerkiksi kirjat Jäniksen vuosi, Hirtettyjen kettujen metsä ja Ulvova mylläri.

Arto Paasilinna oli tosi suosittu kirjailija myös ulkomailla. Paasilinnan kirjoja voi lukea yli 40 kielellä. Kirjoja on myyty yli 8 miljoonaa kappaletta.

Arto Paasilinna eli 76-vuotiaaksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä