Tiistai 16.11.2021 (radio)


Siirtolaiskriisi

Siirtolainen Valko-Venäjän rajalla, Bruzgissa.
Siirtolainen Valko-Venäjän rajalla, Bruzgissa. Kuva: Yle

Siirtolaiskriisi Valko-Venäjän ja Puolan rajalla jatkuu.

Maanantaina tuli paljon siirtolaisia raja-asemalle, joka on Puolan ja Valko-Venäjän välissä. Monet siirtolaisista sanovat, että Valko-Venäjän sotilaat pakottivat heidät rajalle.

Tiistaina päivällä raja-asemalla oli välikohtaus. Puola sanoo, että siirtolaiset heittelivät Puolan sotilaita kivillä. Sen jälkeen sotilaat ampuivat kyynelkaasua siirtolaisia kohti.

Siirtolaiset sanovat, että he haluavat päästä EU:n alueelle.

Venäläisten suhtautuminen Suomeen

pietarilaiset suomesta
Kauneus, historia ja Skandinavia ovat asioita, jotka tulevat Anastasija Jefremovalla mieleen Suomesta.

Venäläiset suhtautuvat Suomeen positiivisesti. Näin kertoo uusi kyselytutkimus. Siinä venäläisiltä kysyttiin, mitä mieltä he ovat Suomesta.

Melkein 70 prosenttia venäläisistä suhtautuu Suomeen positiivisesti. Eniten Suomesta pitävät venäläiset, jotka asuvat lähellä Suomea.

Vain 5 prosenttia venäläisistä ajattelee Suomesta negatiivisesti.

Venäläiset muistavat Suomesta kauniin luonnon. He ajattelevat myös, että Suomi on rikas maa.

Kuuluisin suomalainen Venäjällä on Ville Haapasalo. Haapasalo on suomalainen näyttelijä, joka on esiintynyt paljon Venäjällä.

Tauko Omavero-palvelussa

Verohallinnon OmaVero-nettisivu tietokoneen näytöllä.
Kuva: Petteri Bülow / Yle

Omavero-palvelussa on tällä viikolla tauko. Internetin Omavero-palvelussa ihmiset voivat hoitaa veroasioita.

Palvelu on kiinni monta päivää, koska sen järjestelmä päivitetään. Omavero-palvelu menee kiinni torstaina kello 15.30, ja palvelu aukeaa taas maantaina kello 12.

Myöskään virkailijat eivät näe asiakkaiden tietoja tauon aikana. Siksi asiakkaiden on hyvä hoitaa kiireelliset asiat, ennen kuin Omavero-palvelun tauko alkaa.

Jalkapallon MM-karsinnat

Jari Kurvinen Olympiastadionin kentällä.
Järjestäjät odottavat, että Olympiastadionille tulee yli 30 000 katsojaa tiistai-iltana. Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Vielä jalkapalloa: Suomen MM-karsintaottelut jatkuvat. Tiistai-iltana Suomi pelaa Ranskaa vastaan Helsingin Olympiastadionilla.

Peli on Suomen viimeinen alkulohkon MM-karsintaottelu. Jos Suomi voittaa Ranskan, Suomi pääsee varmasti jatkokarsintoihin.

Karsintaottelujen jälkeen selviää, mitkä maat pääsevät jalkapallon MM-kisoihin. Jalkapallon maailmanmestaruuskisat järjestetään ensi vuonna Qatarissa.

Keskiviikon sää

Pitkospuut halkovat syksyistä suota.
Keskiviikkona on plusasteita koko maassa. Kuva: Elina Rantalainen / Yle

Sää jatkuu lauhana ja pilvisenä koko maassa.

Lapissa sataa keskiviikkona lunta ja räntää. Maan etelä- ja keskiosassa sateita tulee vain vähän.

Lämpötila on koko maassa nollan yläpuolella, etelässä paikoin jopa +7 asteessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä