Tiistai 16.4.2019 (radio)

Juha Sipilä eroaa keskustan johdosta

Juha Sipilä
Keskustalle valitaan syyskuussa uusi puheenjohtaja Juha Sipilän tilalle. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Juha Sipilä eroaa keskustan johdosta.

Sipilä sanoo, että huono vaalitulos ei jättänyt hänelle muita mahdollisuuksia. Keskusta menetti 18 paikkaa eduskunnassa.

Ylimääräinen puoluekokous valitsee keskustan uuden puheenjohtajan syyskuussa. Sipilä hoitaa puheenjohtajan tehtäviä siihen saakka.

Puoluehallitus sanoo, että keskustan suunta on oppositio ja kynnys hallitukseen korkea. Keskusta aikoo silti vastata hallitustunnustelijan kysymyksiin.

Harmaan talouden torjuminen etenee

Kirjanpitomappi, rahaa ja laskin.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Harmaan talouden torjunta on ollut tehokasta. Harmaassa taloudessa vältellään muun muassa veroja.

Verohallinto kertoo, että pimeitä palkkoja löytyi viime vuonna 42 miljoonan euron arvosta. Poliisi keräsi puolestaan rikoshyötyä yli 27 miljoonaa euroa. Se on 10 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2017.

Verohallinto kertoo, että viranomaisten välinen yhteistyö on parantunut. Esimerkiksi ulkomaalaisvalvonta ja poliisi tekivät viime vuonna 220 yhteistarkastusta.

Nykyinen harmaan talouden torjuntaohjelma päättyy ensi vuonna. Jatkosta päättää tuleva hallitus.

Sotavainajia haudataan Lappeenrannassa

Tuntemattomien suomalaissotilaiden arkut lasketaan maahan.
Kadetit laskivat tuntemattomien sotilaiden pienet arkut maan lepoon keväällä 2017 Lappeenrannan sankarihautausmaalla. Kuva: Ulla Ylönen/Yle

30 suomalaista sotavainajaa haudataan Lappeenrannassa toukokuussa. Heidät haudataan kaatuneitten muistopäivänä 19. toukokuuta.

Vainajat ovat odottaneet hautaamista yli 70 vuotta. Vainajien jäännökset on löydetty parin viime kesän aikana Venäjällä.

Suomalaissotilaiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa. Heistä tiedetään vain, että kyseessä on suomalainen sotilas. Lappeenrannan sankarihautausmaalle haudataan kaikki suomalaissotilaat, joita ei voida tunnistaa.

Talvi- ja jatkosodissa sota-alueille jäi noin 13 000 suomalaissotilasta. Tähän asti on löydetty 1 300 sotilasta.

Suomalaiset vapaaehtoiset ovat etsineet suomalaissotilaita yli 20 vuoden ajan. Myös venäläiset ovat löytäneet suomalaisten sotilaiden jäännöksiä.

Ulkosuomalaiset äänestivät vilkkaasti

Ääntenlaskentaa.
Ääntenlaskua. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Ulkosuomalaiset ovat tehneet äänestyshistoriaa.

Ulkosuomalaisten äänestysprosentti oli eduskuntavaaleissa 12,7 prosenttia. Äänestysprosentti nousi 2,6 prosenttiyksikköä. Suomessa äänestysaktiivisuus nousi 2 prosenttiyksikköä.

Ulkomailla asuu melkein 255 000 suomalaista, joilla on äänioikeus. Heistä eduskuntavaaleissa äänesti yli 41 000 ihmistä 86 maassa.

Sunnuntain vaalit olivat myös Suomen historian ensimmäiset kirjeäänestysvaalit: suomalaiset maailmalla saivat äänestää kirjeellä. Kirjeellä äänesti yli 6000 ulkosuomalaista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä