Tiistai 16.5.2017 (radio)

 

Syyrialaisten perheenjäsenet

Maahanmuuttoviraston tunnus rakennuksen ulkoseinässä
Maahanmuuttovirasto päättää oleskeluluvista. Kuva: Yle

Suomessa asuu syyrialaisia, joiden on vaikea saada perheenjäseniä Suomeen. Ongelma on se, että Suomi haastattelee syyrialaisten perheenjäsenet Turkin pääkaupungissa Ankarassa. Suomella on siellä suurlähetystö.

Syyriasta ei kuitenkaan pääse Ankaraan ilman Turkin lupaa. Jos lupaa ei saa, perheen yhdistäminen ei onnistu.

Suomi on yrittänyt ratkaista ongelmaa ja järjestänyt tänä vuonna haastatteluja myös Libanonissa. Syyriasta pääsee helpommin Libanoniin kuin Turkkiin.

Joukko Suomen viranomaisia matkusti talvella 2 kertaa Libanoniin haastattelemaan syyrialaisten perheenjäseniä. Sen jälkeen Maahanmuuttovirasto on voinut käsitellä hakemukset perheen yhdistämisestä.

Suomessa asuu yli 3000 syyrialaista.

Kokeille löytyy työtä

Petri Aaltonen / Yle
Kokin työ ei ole helppoa.

Suomessa on pulaa kokeista. Esimerkiksi maaliskuussa oli 1500 avointa kokin työpaikkaa.

Kokki ja opettaja Mikael Eskman kouluttaa kokkeja. Hän sanoo, että uudet kokit saavat työtä.

Kokin työ on kuitenkin raskasta, ja palkka on melko pieni. Tavallinen kokki saa noin 11 tai 12 euroa tunnissa. Usein työ on osa-aikatyötä.

Näiden syiden takia kokkeja on vaikea löytää, vaikka Suomessa on tuhansia työttömiä kokkeja.

Ulkomaalaisten korkeakoulumaksut

Australialainen Kim Allanson on toinen ensimmäisistä opiskelijoista, jotka maksavat Suomessa opiskelustaan lukukausimaksuja.
Australialainen Kim Allanson maksaa opiskelusta Suomessa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Suomalaiset korkeakoulut alkavat ottaa maksuja osalta opiskelijoista. Opiskelijoiden pitää maksaa opiskelusta, jos he tulevat Euroopan ulkopuolelta. Uusien opiskelijoiden maksut alkavat syksyllä.

Australialainen Kim Allanson ja kiinalainen Bao Mu ovat ensimmäiset opiskelijat, jotka maksavat opiskelusta Suomessa. He opiskelevat Haaga-Helian Porvoon toimipisteessä, jossa maksut otettiin käyttöön jo tammikuussa. Allanson ja Mu maksavat yhdestä lukuvuodesta 8500 euroa. He ovat tyytyväisiä opetukseen.

Korkeakoulut suunnittelevat ulkomaalaisille opiskelijoille vuosimaksuja, jotka ovat 4000 ja 25000 euron välillä.

Tv-kanavien taajuudet muuttuvat

Televisioantenni katolla.
Tv-antenni talon katolla. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Vielä tietoa television kanavista. Joidenkin tv-kanavien taajuudet muuttuvat keskiviikkona.

Jos kodissa on tv-antenni, kanavat pitää ehkä hakea uudelleen. Osa tv-laitteista osaa hakea kanavat automaattisesti. Kanavia voi kuitenkin olla vähemmän kuin ennen.

Jos kodissa on kaapeli-tv, kanavat eivät muutu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Baselin suomikoulun oppilaita.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Mies laittaa kirjaa hyllyyn kirjastossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä