Tiistai 16.6.2020 (radio)

Talousennuste on synkentynyt koronan takia

Autio kauppakeskus Helsingin Pasilassa.
Koronaviruksen takia kauppakeskuksissa on ollut vain vähän asiakkaita Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen talous heikkenee merkittävästi tänä vuonna, kertoo valtiovarainministeriö. Syynä ovat rajoitustoimet, joilla yritetään hillitä koronaepidemiaa.

Valtiovarainministeriö arvioi, että bruttokansantuote heikkenee tänä vuonna 6 prosenttia. Bruttokansantuote on kotimaisen tuotannon mitta kansantaloudessa.

Rajoitusten purkaminen kuitenkin piristää taloutta, varsinkin palvelualoilla. Ennuste kertoo, että talous alkaa toipua hitaasti loppuvuonna.

Ennusteen tekee epävarmaksi koronaviruksen mahdollinen toinen aalto.

Työttömyysturvahakemuksia on tehty paljon

Kelan lippu liehuu tuulessa
Kuva: Marko Väänänen / Yle

Työttömyysturvahakemuksia on tehty paljon koronakevään aikana.

Kelaan on tullut keväällä 186 000 uutta työttömyysturvahakemusta. Se on melkein 100 000 enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Hakemusten määrä oli suuri huhtikuun alussa. Määrä kääntyi uudelleen nousuun toukokuun lopussa.

Kela sanoo, että hakemusten määrään vaikutti koronan lisäksi uusien opiskelijoiden valmistuminen.

Terrorismilakeihin voi tulla lisäys

Naisia ja lapsia kuorma-auton luona.
Al-holin leiri Syyriassa. Kuva: Ahmed Mardnli / EPA

Suomen lakeihin voi tulla uusi rikosnimike julkisesta kehottamisesta terrorismirikoksiin. Asiaa ehdottaa oikeusministeriön työryhmä.

Terroristiryhmään värväytymisestä eli liittymisestä voi tulevaisuudessa saada rangaistuksen. Työryhmä ehdottaa, että rangaistus on enintään 2 vuotta vankeutta.

Terrorismirikoslakien arviointi liittyy siihen, että hallitus on päättänyt kotiuttaa suomalaisia al-Holin leiriltä Syyriasta.

Susia on enemmän kuin viime vuonna

Varg.
Pohjoisista petoeläimistä susi on kaikkein sosiaalisin eläin. Se elää mieluiten laumassa. Kuva: Juha Laaksonen / Yle

Susia on Suomessa nyt viime vuotta enemmän. Asiasta kertoo Luonnonvarakeskus Luke.

Arvio kertoo, että Suomessa oli maaliskuussa 30 susilaumaa. Niistä 24 laumaa oli kokonaan Suomen puolella. Suomen itärajan molemmin puolin liikkui 6 laumaa.

Laumojen kokonaismäärä kasvoi viime vuodesta noin 25 prosenttia.

Arvio kertoo, että susien yksilömäärä oli maaliskuussa korkeintaan runsaat 240.

Laumoja oli aiempaa enemmän erityisesti läntisessä Suomessa. Siellä oli todennäköisimmin 18 laumaa.

Susien reviirit kartalla maaliskuussa 2020.
Viime vuoteen verrattuna reviireillä elää enemmän laumoja ja vähemmän pareja. Kuva: Lasse Isokangas / Yle

Oscar-gaala viivästyy

Media valmistautuu Oscar-gaalan alkuun punaisella matolla.
Media valmistautuu Oscar-gaalaan punaisella matolla. Kuva: AFP

Elokuva-alan Oscar-gaalaa lykätään 2 kuukaudella koronapandemian vuoksi. Myös ehdokkaiden julkaisuaika viivästyy.

Oscar-palkinnot jaetaan huhtikuun lopulla - 8 viikkoa myöhemmin kuin tavallisesti.

Kyseessä on 4. kerta Yhdysvaltain elokuva-akatemian historiassa, kun gaalaa joudutaan siirtämään.

Ensi vuonna järjestetään 93. Oscar-gaala.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä