Tiistai 16.7.2019 (radio)


Varhaiskasvatusta kaikille

Lapsia ja päiväkodin työntekijöitä puistossa piirileikissä
Lapset saavat päiväkodissa varhaiskasvatusta. Kuva: Eeva Hannula / Yle

Suomen hallitus suunnittelee, että kaikki lapset pääsevät taas kokopäivähoitoon. Hallituksen mielestä kaikilla lapsilla pitää olla samanlainen oikeus varhaiskasvatukseen.

Suomen edellinen hallitus rajoitti varhaiskasvatusta vuonna 2016. Sen jälkeen lapsi on voinut saada varhaiskasvatusta vain 20 tuntia viikossa, jos lapsen vanhemmat eivät ole töissä tai opiskele koko päivää.

Nyt Suomen uusi hallitus aikoo palauttaa oikeuden kokopäivähoitoon kaikille lapsille. Laki muuttuu ehkä vuoden päästä.

Irak karkottaa lapsia

Hunnutettu nainen taluttaa pientä poikaa pakolaisleirin telttojen vieressä.
Isis-terroristin vaimo ja lapsi syyrialaisella leirillä. Kuva: EPA-EFE/AHMED MARDNLI

Irak kertoo, että se on lähettänyt pois Irakista lapsia, joilla on yhteys Isis-terroristijärjestöön.

Irak sanoo, että se on lähettänyt pois maasta melkein 500 lasta. Lapset ovat eri maiden kansalaisia. Irak sanoo, että joukossa on myös suomalaisia.

Suomen ulkoministeriö ei tiedä asiasta tarkemmin, mutta se selvittää asiaa.

Pääministeri Antti Rinne muistuttaa, että kysymys on Irakista, ei Syyriasta. Syyrian Isis-leirillä on suomalaisia naisia ja lapsia, joista Suomessa on puhuttu paljon.

Käytettyjä autoja ulkomailta

autorekka tuo käytettyjä autoja ulos Finnlinesin laivasta Vuosaaren satamassa
Käytettyjä autoja tuodaan eniten Ruotsista ja Saksasta. Kuva: Pekka Pantsu / Yle

Ulkomailta tuodaan paljon käytettyjä autoja Suomeen. Tänä vuonna syntyy uusi ennätys, melkein 50 000 autoa.

Käytettyjä autoja tuodaan eniten Ruotsista ja Saksasta. Suomalaiset ostavat eniten Mersuja, Volvoja ja Bemareita.

Samaan aikaan uusia autoja myydään vähemmän kuin ennen. Syynä ovat verot. Verojen takia asiakkaan kannattaa ostaa käytetty auto ulkomailta.

Siksi autoalan mielestä uusien autojen veroja pitää laskea. Autoala muistuttaa, että uudet autot saastuttavat luontoa vähemmän. Siksi on hyvä, jos uusien autojen vero pienenee.

Kuunpimennys

Osittain pimentynyt punertava kuu järven yllä.
Tältä näytti osittainen kuunpimennys 2 vuotta sitten. Kuva: Markku Ruonala

Taivaalla näkyy kuunpimennys tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Pimennys on osittainen eli vain osa Kuun pinnasta jää Maan varjoon. Kun pimennys on suurin, yli puolet Kuun pinnasta on Maan varjossa.

Pimennyksen aikana Kuu on matalalla ja sen väri on melko punainen.

Pimennystä kannattaa seurata kello 23:n ja 3:n välillä. Pilvet voivat peittää pimennyksen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä