Tiistai 16.82022 (radio)

Venäläisten turistiviisumit

Pekka Haavisto.
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomi pienentää venäläisten turistiviisumien määrää. Syy on Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Ulkoministeri Pekka Haavisto kertoi tiistaina, että Suomi myöntää venäläisille jatkossa vain noin 100 turistiviisumia päivässä. Aiemmin Suomi on myöntänyt noin 1000 turistiviisumia päivässä.

Suomi vähentää turistiviisumeita venäläisille ensi kuussa. Tarkoitus on, että viisumeita annetaan vain niille venäläisille, jotka haluavat tulla Suomeen perheen, työn tai opiskelun takia.

Räjähdys Krimillä

Två stora rökpelare stiger upp mot himlen.
Krimillä näkyi savua räjähdyksen jälkeen. Kuva: Reuters

Ukrainassa on tapahtunut iso räjähdys Krimillä eli alueella, jonka Venäjä on miehittänyt.

Räjähdyksen syystä ei ole varmaa tietoa. Viranomaisten sanovat, että Krimillä räjähti ammusvarasto. Räjähdyksessä loukkaantui 2 ihmistä.

Myös viime viikolla Krimillä tapahtui räjähdyksiä sotilastukikohdassa. Räjähdyksistä ja niiden syistä ei ole saatu varmoja tietoja.

Hoitovastikkeiden nousu

Kerrostaloja Helsingissä Jätkäsaaressa.
Sähkön ja lämmityksen kallistuminen nostaa asumiskuluja. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hoitovastikkeet nousevat monissa taloyhtiöissä tänä vuonna. Isännöintiliitto arvioi, että hoitovastikkeet nousevat tänä vuonna noin 10 prosenttia.

Vastikkeita pitää nostaa, koska sähkö ja kaukolämpö ovat kallistuneet paljon. Osa taloyhtiöistä on jo varautunut tilanteeseen ja korottanut vastikkeita.

Osa taloyhtiöistä ei ole varautunut tilanteeseen. Monissa taloyhtiöissä pitää ehkä periä ylimääräisiä hoitovastikkeita loppuvuonna.

Vesilintujen kannat

Tavi uiskentelemassa vedessä.
Tavi. Kuva: /All Over Press

Monien vesilintujen määrä eli kanta on pienentynyt Suomessa. Vesilintujen kannat ovat pienentyneet vähitellen pitkän ajan kuluessa.

Vesilintukantoja on seurattu Suomessa 37 vuotta. Esimerkiksi Haapanan parimäärä on pienentynyt yli 50 prosenttia. Tavin parimäärä on pienentynyt noin 20 prosenttia.

Yksi syy on se, että vesistöt ovat rehevöityneet paljon. Rehevöityminen huonontaa lintujen oloja.

Viljasato

vilja, maatalous
Viljan puinnit ovat alkaneet jo monilla alueilla. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Viljasadosta tulee tänä vuonna melko hyvä. Näin arvioi maatalousalan neuvontakeskus Pro Agria.

Puinnit ovat alkaneet Etelä-Suomessa, Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla. Eniten on puitu kauraa, ohraa ja ruista.

Sato onnistuu, jos sää jatkuu hyvänä.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Keskiviikkona on enimmäkseen hellettä, eli lämpötila on yli 25 astetta.

Sää jatkuu tosi lämpimänä. Keskiviikkona lämpötila on laajalti yli 25 astetta, monin paikoin jopa 30 astetta. Maan länsi- ja pohjoisosassa tulee ukkoskuuroja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä