Tiistai 17.11.2020 (radio)

Toinen koronarokote on tulossa

Vapaaehtoiselle testihenkilölle annettiin Modernan rokote Detroitissa 5. elokuuta.
Vapaaehtoinen saa Modernan koronarokotteen. Kuva: AFP

Amerikkalainen Moderna-firma kertoo, että se on saanut hyviä tuloksia koronarokotteesta.

Rokote, jonka firma on kehittänyt, suojaa hyvin taudilta, jonka koronavirus aiheuttaa.

Rokotteen varmuus on 94,5 prosenttia.

Nyt on kerrottu tutkimustuloksia 2 koronarokotteesta. Toinen firma kertoi viime viikolla, että sen rokotteen varmuus on 90 prosenttia.

Rokotteet eivät suojaa koronavirukselta.

Ne estävät oireita, jotka kuuluvat COVID-19-tautiin. Jos ottaa rokotteen, ei ehkä saa vaarallista tautia.

Suomen koronatilanne

Maski kasvoillaan kulkevia ihmisiä Helsingin keskustassa.
Koronavirus leviää bvarsinkin pääkaupunkiseudulla. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on tänään todettu 228 uutta koronatartuntaa.

Eniten uusia tartuntoja tulee pääkaupunkiseudulla.

2 uutta kansallispuistoa

Sallatunturi.
Sallatunturilla on laskettelurinne. Kuva: Kristof Göttling

Ympäristöministeri Krista Mikkonen ehdottaa, että Suomeen perustetaan 2 uutta kansallispuistoa.

Itä-Lappiin tulee Sallan kansallispuisto ja Etelä-Suomeen tulee Evon kansallispuisto. Salla on tunturialue ja Evo on iso metsäalue.

Suomessa on yli 40 kansallispuistoa.

Kansallispuistot ovat luonnonsuojelualueita, mutta niissä voi myös retkeillä.

Kansallispuistot ovat korona-aikana olleet suosittuja retkipaikkoja.

Itsenäisyyspäivän juhla on erilainen

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio tanssivat muiden katsoessa heitä.
Yleensä vieraat tanssivat presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Tänä vuonna itsenäisyyspäivää 6.12. juhlitaan eri tavalla kuin yleensä.

Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto on nyt juhla, jossa on paljon ohjelmaa.

Presidentinlinnassa ei ole koronan takia vieraita, kuten yleensä on.

Juhlassa on paljon musiikkia ja esimerkiksi balettitanssia.

Juhlaa voi seurata suorana Ylen kanavilla.

Erilainen joulurauhan julistus

Joulurauhan julistus Turun Vanhalla Suurtorilla vuonna 2016.
Torille kokoontuu yleensä paljon ihmisiä, kun joulurauha julistetaan Turussa. Kuva: Yle/Linus Hoffman

Myös perinteinen joulurauhan julistus on tänä vuonna erilainen.

Joulurauha julistetaan aina jouluaattona kello 12 Turussa.

Ihmiset ovat kokoontuneet torille kuuntelemaan julistusta. Tänä vuonna ihmisiä ei päästetä torille, vaikka tapahtuma järjestetään perinteisellä tavalla.

Koronan takia pitää välttää isoja kokoontumisia.

Joulurauhan julistusta voi katsoa televisiosta.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä