Tiistai 17.1.2017 (radio)

Turvapaikkaratkaisut eivät muutu

Maahanmuuttoviraston sisäänkäynti.
Maahanmuuttovirasto ei ala tehdä turvapaikkapäätöksiä uudella tavalla. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Turvapaikka-asioiden ratkaisemiseen ei tule Suomessa muutoksia. Maahanmuuttovirasto on tutkinut, täytyykö turvapaikkaratkaisut tehdä uudella tavalla. Virasto tutki Afganistanin, Irakin ja Somalian turvallisuuden.

Viraston mielestä turvallisuus ei ole muuttunut paljon. Virasto sanoo nyt, että turvapaikkaratkaisuissa ei tarvitse tehdä muutoksia. Jotkut muutokset esimerkiksi Irakin turvallisuudessa otetaan jo huomioon.

Britannia aikoo jättää EU:n vapaan kaupan

Britannian pääministeri Theresa May
Britannian pääministeri Theresa May on kertonut, miten Britannia aikoo erota EU:sta. Kuva: FACUNDO ARRIZABALAGA / EPA

Britannia eroaa EU:n sisämarkkinoilta. Sisämarkkinat tarkoittaa, että EU-maat voivat käydä kauppaa vapaasti toisten EU-maiden kanssa.

Britannian pääministeri Theresa May kertoi asiasta, kun hän puhui Britannian EU-erosta. May haluaa kuitenkin pitää hyvät kauppasuhteet EU:n kanssa. 

Suomessa tuomittiin sarjahukuttaja

Pekka Seppänen
Poliisi on etsintäkuuluttanut sarjahukuttajan. Jos näet tämän miehen, soita hätäkeskukseen. Kuva: Itä-Suomen poliisi
 

Suomalainen mies joutuu pitkäksi aikaa vankilaan harvinaisesta rikoksesta. Mies sai melkein 15 vuoden pituisen vankilatuomion.

Oikeusjuttu on saanut nimen sarjahukuttajajuttu. Mies tappoi kavereita hukuttamalla. Lisäksi hän yritti hukuttaa toisia kavereita.

Oikeusjuttua ihmetellään myös, koska mies katosi tuomion jälkeen. Poliisi etsintäkuulutti miehen.

Turkki pidätti yökerhoampujan

Valvontakameran kuvaa hyökkääjästä yökerhon edustalla.
Turkin yökerhoampuja surasi 39 ihmistä. Kuva: DHA / EPA

Turkki sanoo, että se on ottanut kiinni Istanbulin yökerhoampujan. Ampuja otettiin kiinni Istanbulissa myöhään eilen.

Viranomaisten mukaan mies on tunnustanut teon.  Mies on kotoisin Uzbekistanista.

Hyökkäys Istanbulin Reina-yökerhoon tehtiin uudenvuodenyönä. Ampuja tappoi 39 ihmistä.

Amsterdamissa suuri sähkökatko

Aamuliikennettä Amsterdamissa.
Sähkökatko sekoitti Amsterdamin liikenteen. Kuva: Marcel Antonisse / EPA

Amsterdamissa oli aamulla suuri sähkökatko. Satoja tuhansia koteja oli Ilman sähköä.

Sähkökatkon syytä ei tiedetä. Iso osa sähköstä tuli takaisin aamupäivän aikana.

Sähkökatko pysäytti Amsterdamin joukkoliikenteen. Sähkökatkon syyksi epäillään kylmää säätä. Kylmällä säällä sähköä kuluu paljon.

Terveydestä kerätään tietovarastoa

Terveydenhoitaja katsoo potilaan korvaan.
Hoito paranee, jos potilailta saadaan paljon tietoa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomalaisten terveydestä halutaan kerätä nyt paljon tietoa. Tietoa halutaan, jotta terveydenhoito voi parantua.

Ihmisten terveystieto kootaan tietokannoiksi eli tietovarastoiksi. Nyt tietoa kerätään sairaaloissa. Tulevaisuudessa ihmiset voivat myös itse lähettää tietoa esimerkiksi omasta verenpaineesta.

Suuret tietokannat auttavat antamaan jokaiselle juuri oikeaa hoitoa. Nykyään suuret tietokannat auttavat esimerkiksi sydäntautien hoidossa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä