Tiistai 17.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mille alalle on annettu lakkovaroitus?

Oikea vastaus:

Teknologiateollisuuteen ja kemianteollisuuteen.

2.Milloin lakot alkavat?

Oikea vastaus:

Helmikuun alussa.

3.Miksi työntekijät menevät lakkoon?

Oikea vastaus:

Koska työnantaja ja työntekijät eivät ole pystyneet sopimaan palkankorotuksista.

4.Telia aloittaa muutosneuvottelut. Mitä niistä voi seurata?

Oikea vastaus:

Neuvottelut voivat johtaa yli 100 ihmisen irtisanomisiin.

5.Missä kaikkialla Telia käy muutosneuvotteluja?

Oikea vastaus:

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

6.Mitä Goldman Sachs sanoo euroalueen taloudesta?

Oikea vastaus:

Että se ei ehkä menekään taantumaan, vaan kasvaa vähän.

7.Minkä takia Goldman Sachs on muuttanut ennustetta euroalueen taloudesta?

Oikea vastaus:

Talouden tilanne näyttää aiempaa paremmalta, koska energian hinta on laskenut ja Kiina on purkanut koronasulkuja.

8.Mitä EU aikoo perustaa Suomeen?

Oikea vastaus:

Pelastus- ja lääkintätarvikevaraston.

9.Millaisissa tilanteissa sitä tarvitaan?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi kriisitilanteissa ja suuronnettomuuksissa.

10.Millaista tavaraa varastoon laitetaan?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi lääkkeitä, suojaimia ja mittauslaitteita.

11.Mitä tapahtui tänään Utsjoella?

Oikea vastaus:

Kaamos loppui eli aurinko nousi taivaalle noin tunnin ajaksi.

12.Miten kauan kaamos kesti?

Oikea vastaus:

Melkein 2 kuukautta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä