Tiistai 17.12.2019 (radio)

Hallitus ja oppositio kiistelevät al-Holista

Isis-taistelijoiden vaimoja lapsineen al-Holin leirillä kesäkuussa (kuvituskuva, naisen kansallisuus ei ole tiedossa)
Isis-taistelijoiden vaimoja lapsineen al-Holin leirillä kesäkuussa (naisten ja lasten kansallisuus ei ole tiedossa). Kuva: Ahmed Mardnli / EPA

Hallitus ja oppositio ovat kiistelleet eduskunnan keskustelussa välikysymyksestä. Opposition välikysymys koskee suomalaisia al-Holin leirillä Syyriassa.

Oppositio esittää epäluottamuslausetta ulkoministeri Pekka Haavistolle. Oppositio arvosteli Haaviston toimintaa siinä, pitääkö suomalaisia tuoda Suomeen.

Hallitus teki maanantaina al-Holista periaatepäätöksen, jossa on 10 kohtaa. Hallitus haluaa kotiuttaa eli tuoda Suomeen leirin suomalaislapset mahdollisimman pian.

Aikuisten avustamiseen ei ole velvoitetta. Viranomaiset ratkaisevat jokaisen tapauksen erikseen. Silloin päätetään, vaatiiko lapsen etu myös äidin kotiuttamista.

Välikysymyksestä ja hallituksen luottamuksesta äänestetään huomenna keskiviikkona. Uuden hallituksen hallitusohjelma sen sijaan hyväksyttiin tänään eduskunnassa.

Toimittajan ammatti voi olla vaarallinen

Lehdistön vapautta vaativia mielenosoittajia Turkissa.
Mielenosoittajat vaativat hallitusta vapauttamaan vankilassa olevia toimittajia ja lakimiehiä Istanbulissa lokakuussa 2017. Kuva: Erdem Sahin / EPA

Toimittajat ilman rajoja -järjestö kertoo, että yhä useampi toimittaja murhataan työn takia myös demokraattisissa maissa.

Sota-alueilla toimittajia murhataan vähemmän kuin ennen. Tänä vuonna työtehtävissä on surmattu 49 toimittajaa. Viime vuonna surmattiin 87 toimittajaa.

Latinalainen Amerikka ja Lähi-itä ovat vaarallisimpia paikkoja toimittajille työtehtävissä. Melkein 400 toimittajaa on vankilassa. Kolmasosa heistä on vankiloissa Kiinassa. Euroopassa pahin tilanne on Turkissa.

Toimittajia uhkaillaan myös Suomessa enemmän kuin aiemmin.

Pääsy poliisikouluun tiukkenee

poliiseja mielenosoituksessa
Hyvä kirjoitustaito on tärkeä poliisille. Nyt vaatimukset tiukentuvat. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Opiskelijoiden valinta poliisikouluun tiukkenee. Poliisiammattikorkeakouluun ei pääse, jos kirjallinen koe menee huonosti.

Koulussa on huomattu, että joillakin opiskelijoilla on kirjoitusvaikeuksia ja tekstejä on vaikea ymmärtää.

Hyvä kirjoitustaito on poliisille tärkeä, sillä poliisin asiakirjat ovat juridisesti eli oikeudessa sitovia.

Teräväpiirtoaika koittaa kesällä koko Suomessa

Asiakas katselee televisiovalikoimaa kodinkoneliikkeessä.
Jos haluaa katsoa lähetystä teräväpiirtona, tarvitaan teräväpiirtotelevisio. Ylen kanavajakelun uudistuksessa voi jatkaa katselua myös vanhalla laitteella . Kuva: Mikko Koski / Yle

Television teräväpiirto eli hd-kuva näkyy kaikkialla Suomessa ensi kesään mennessä.

Ihmisten ei tarvitse hankkia uutta tekniikkaa tai asentaa antenneja uudelleen. Televisio ei pimene, ja ohjelmia voi katsoa vanhoilla laitteilla.

Teräväpiirtokuva kuitenkin näkyy vain uusilla laitteilla. Jos asiakas haluaa nykyistä paremman kuvan ja äänen, hän voi ostaa T2-television tai uuden digilaitteen.

Ensi huhtikuussa 85 prosenttia asiakkaista saa teräväpiirron. Kesällä teräväpiirto näkyy kaikissa paikoissa, joissa on uudet laitteet.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä