Tiistai 17.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä hallitus on päättänyt matkustamisesta?

Oikea vastaus:

Ulkomaille ei pidä matkustaa.

2.Mitä ulkoministeri Pekka Haavisto sanoi?

Oikea vastaus:

Haavisto sanoi, että se on erittäin vahva viesti kaikille.

3.Voivatko suomalaiset palata ulkomailta kotiin?

Oikea vastaus:

Voivat, Suomen kansalaisten kotiinpaluu turvataan.

4.Mitä pitää tehdä, kun tulee ulkomailta takaisin Suomeen?

Oikea vastaus:

Pitää olla karanteenissa 2 viikkoa.

5.Miksi poliisi valvoo kokoontumisia?

Oikea vastaus:

Yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty

6.Miten uudet asetukset koskevat apteekkeja?

Oikea vastaus:

Apteekkeihin on jo tullut myyntirajoituksia.

7.Mitä VR tekee koronaviruksen takia?

Oikea vastaus:

VR vähentää kaukoliikennettä ja lähiliikennettä huhtikuun puolivälissä.

8.Kuinka paljon matkustaminen on vähentynyt?

Oikea vastaus:

Noin 60 prosenttia.

9.Kuinka kauan yhden ihmisen lomauttaminen korkeintaan kestää?

Oikea vastaus:

90 vuorokautta.

10.Millaisten oppilaitosten valintakokeet muuttuvat?

Oikea vastaus:

Ammattikorkeakoulujen.

11.Mitkä ovat syynä muutokseetn?

Oikea vastaus:

Koronavirus ja poikkeustila.

12.Myöhästyykö tulosten julkaiseminen?

Oikea vastaus:

Ei myöhästy. Tulokset julkaistaan normaalisti viimeistään 5. kesäkuuta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä