Tiistai 17.3.2020 (radio)

Varotoimet kiristyvät koronaviruksen takia

Hallitus tiedotti koronovirusepidemian hillitsemistä.
Hallitus kertoi uusista toimista, joilla yritetään estää koronaviruksen leviämistä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Hallitus on kertonut uusista toimista ja asetuksista koronaviruksen takia.

Ulkomaille ei nyt pidä matkustaa. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoi, että se on erittäin vahva viesti kaikille.

Suomalaisille maailmalla suositellaan palaamista Suomeen. Suomen kansalaisten kotiinpaluu turvataan. Paluun jälkeen pitää olla karanteenissa 2 viikkoa.

Rajanylitysliikennettä rajoitetaan, ja Suomen sisärajoille palautetaan rajavalvonta.

Tavaraliikenne, tärkeä työmatkaliikenne ja muu tärkeä liikenne turvataan, jotta yhteiskunta ei pysähdy.

Poliisi alkaa valvoa julkisia kokoontumisia, sillä yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty.

Hallitus sanoo, että lääketilanne on Suomessa hyvä. Apteekkeihin on silti jo tullut myyntirajoituksia.

Rajoitukset koskevat myös terveydenhuollon hoitotarvikkeita ja suojatarvikkeita. Näin halutaan estää tarvikkeiden vienti pois maasta.

Hallitus kertoi myös kriittisten alojen ammateista. Se tarkoittaa aloja, joiden työntekijöiden lapset voivat mennä kouluun. Lähiopetus koulussa koskee luokkia 1 - 3.

Kriittisten alojen listalla ovat esimerkiksi terveydenhuolto, poliisi, pelastustoimi, rajavartiolaitos, armeija ja varhaiskasvatuksen opettajat. Mukana ovat myös esimerkiksi vesihuolto, jätehuolto ja ruoan toimittaminen.

VR vähentää vuoroja ja lomauttaa työntekijöitä

P- lähijuna
Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Junafirma VR vähentää kaukoliikennettä ja lähiliikennettä huhtikuun puolivälissä. Matkustajamäärät ovat viime päivinä laskeneet noin 60 prosenttia.

Vähentäminen ei koske Helsingin seudun liikennettä.

Lisäksi VR aloittaa yhteistoimintaneuvottelut lomautuksista, jotka koskevat kaikkia työntekijöitä.

Lomautukset tulevat useassa vaiheessa tänä vuonna. Henkilökohtaiset lomautukset voivat kestää korkeintaan 90 vuorokautta.

Monet muut firmat ovat jo kertoneet lomautuksista koronaviruksen seurauksena.

Korona muutti ammattikorkeakoulujen pääsykokeita

En kvinna studerar och skriver på datorn.
Opiskelijavalintaa tehdään nyt etäyhteyden kautta. Kuva: All Over Press

Ammattikorkeakoulut peruvat valintakokeet kevään ensimmäiseen yhteishakuun. Koronaviruksen ja poikkeustilan takia kansainväliset opiskelijat eivät voi osallistua valintakokeisin Suomessa.

Ammattikorkeakoulut käyttävät nyt todistusvalintaa ja valinta tehtäviä, kun valitaan opiskelijoita vieraskieliseen koulutukseen.

Kevään ensimmäisen yhteishaun tulokset julkaistaan normaalisti viimeistään 5. kesäkuuta.

Ensimmäisessä haussa on tarjolla 3 200 vieraskielistä opiskelupaikkaa, ja niihin on 11 000 hakijaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä