Tiistai 17.4.2018 (radio)

(Audio puuttuu teknisen vian takia. Anteeksi.)

Suomalaisille syntyy lapsia Isiksessä

Isiksen voittokulkua kuvaava seinämaalaus Mosulin kaupungissa Irakissa.
Lapsista voi tulla väkivaltaisia kun he kasvavat terroristijärjestön väkivaltaisessa ympäristössä. Kuva: Osie Greenway / AOP

Viranomaiset ovat huolissaan terroristijärjestö Isikseen liittyneiden suomalaisten lapsista.

Isikseen on liittynyt noin 20 suomalaista naista. He ovat synnyttäneet yli 10 lasta.

Suomen viranomaiset miettivät, miten lapsia voi auttaa, jos he tulevat Suomeen.
Lapsista voi tulla väkivaltaisia kun he kasvavat terroristijärjestön väkivaltaisessa ympäristössä.

Turvapaikkahakemuksella huijattiiin rahaa

rahaa
Mies sai turvapaikanhakijoille tarkoitettua vastaanottorahaa yli vuoden. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomessa on paljastunut, että turvapaikkahakemuksella on huijattu rahaa. Turvapaikkaa haki mies, joka sai Suomen kansalaisuuden yli 20 vuotta sitten. Hän haki silti turvapaikkaa Kotkasta yli vuosi sitten. Mies sai turvapaikanhakijoille tarkoitettua vastaanottorahaa yli vuoden ennen kuin jäi kiinni.

Mies on syntynyt Irakissa. Miestä epäillään turvapaikkahakemuksen väärentämisestä ja petoksesta.

Joukkorahoituksen suosio kasvaa

Nvidian kellarissa Ruoholahdessa sijaitsevan tietokoneyksikön laskentateho on Suomen suurin.
Sijoittaja toivoo, että firma menestyy. Kuva: Tanja Heino / Yle

Joukkorahoituksen suosio on lisääntynyt nopeasti. Monet uudet firmat saavat rahaa ihmisiltä.

Piensijoittaja voi ostaa osuuden uudesta firmasta. Sijoittaja toivoo, että firma menestyy ja tuo sijoittajalle myöhemmin rahaa. Joukkorahoituksen määrä yli tuplaantui kasvuyrityksissä viime vuonna.

Merja Ylä-Anttila on Ylen uusi toimitusjohtaja

Merja Ylä-Anttila
Merja Ylä-Anttila tulee Ylen toimitusjohtajaksi syyskuussa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Yleisradion uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Merja Ylä-Anttila. Hän on ollut pitkään MTV:n uutisten vastaava päätoimittaja. Merja Ylä-Anttila sanoo, että Suomi tarvitsee sekä vahvaa julkista palvelua että kaupallista mediaa.

Ylä-Anttila tulee Yleisradion toimitusjohtajaksi syyskuussa. Lauri Kivinen jättää silloin tehtävän.

Suomen vanhin Tivoli 130 vuotta

Tivoli Sariola
Ville Sariola on Tivoli Sariolan uusi toimitusjohtaja. Kuva: Janne Ahjopalo / Yle

Tivolit ovat lähteneet kiertämään Suomea, kun talvi on loppunut. Suomessa kiertää neljä tivolia. Tivoli Sariola on vanhin. Se on toiminut jo 130 vuotta. Tivolit ovat pieniä. Ne tulevat monille paikkakunnille ihmisten lähelle.

Tivolin työntekijät kertovat, että heistä on aina mukavaa, kun joku tulee sanomaan, että Tivolissa on tosi kivaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä